Hjälp mig hitta rätt i nätverksdjungeln

Hej på er!
Jag är rätt sämst på det mesta i relation till nätverk och har ett problem som förhoppningsvis nån expert här i bubblan kanske kan förklara för mig på en nivå som om jag vore 7 år.
I mina ungars rum så är WiFi'n svajig at best och jag undrar vad jag har för alternativ för att förstärka signalen?
Är det en WiFi repeater jag behöver? Vilken ska man i så fall ha och vad är för och nackdelar med dom?
Någonstans så läste jag om mesh nätverk, men jag är inte svinpeppad på att lägga ut 4 lakan vilket var alternativen jag hittade.

Så mina fellow bubble writers, kom med tips och förslag så kanske jag kan jobba hemma framöver utan att ha Tomu och Yumi på nonstop typ 1 m från min arbetsplats när ungarna är hemma från skolan.

Tack på förhand!

Wi-Fi repeaters passar inte alls bra i det här fallet.

Du behöver inte lägga 4k men halva det och vips är alla dina bekymmer lösta :sunglasses:

1 gillning

Nätverk och wifi ska bara fungera är min filosofi.
Lägg lite mer pengar på det så behöver du inte bry dig sen.

Istället för en kompromiss så hade jag lagt lite mer pengar direkt.

Unifi är hyllat och fungerar otroligt bra. Kostar lite mer och har en hel del olika inställningar. Men ingenting galet.

4 gillningar

Vad har du idag och hur ser utrymmet ut? Mesh osv i all ära, men kan räcka med en kraftigare router i många fall.

Vad har du för router i dag?
Om du har en Asus kanske den stödjer AiMesh. Gör den det så räcker det med att köpa till en billig asusrouter med detta stöd. Exempelvis denna.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/asus-rt-ac59u-v2/1020351.8935/?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=cpc&utm_campaign=prospecting_conversion_prisjakt-prisjamforelse_se

Det bästa är att kolla med de som har levererat fibern till ditt hem. Jag skulle aldrig våga köpa något som ska kopplas in utan att kolla detta noga. Jag har en Linuxdator som inte funkar med mitt fiber nätverk för att det antingen är fel nätverkskort i datorn eller fel drivrutiner. Och hur får man veta vilka drivrutiner det ska vara om man inte kan surfa med datorn och fråga i ett forum eller att man tar hem en datatekniker eller nätverkstekniker?
/Maria

Du behöver inte kolla med fiberleverantören vad du ska ha för router.
Att du inte lyckas hitta rätt drivrutiner till din linuxdator har inget med fibern att göra.

3 gillningar

Jag har fått ny router för att det gjordes någon ändring i nätverket en gång men det hade inget med min Linuxdator att göra.
/Maria

Hur stort bor du?
Jag köpte deco m9 för typ två år sedan när Kjell hade kampanj (de har det ofta på den)

Funkade fint i lägenheten, funkar lika bra nu i huset på 160kvm.

1 gillning

Kör på Deco också, funkar perfekt här i huset (och utanför).

1 gillning

Tack för input allihopa.
Jag pratade med en god vän som är nån halvboss hos min internetleverantör och han hooka upp mig med en ny router free of charge.
Så vi börjar i den ändan och ser om det hjälper problemet.