Hjälp med placering av wifi router/ap

Om det finns en tråd/bubbla för detta så flytta gärna. Kollade lite snabbt med fan ej.

Flyttar snart in i ett hus, två våningar ca 100 kvm på varje. Det är suterräng aktigt, men tänk er två skolådor staplade på varandra och den undre är i betong och den över typ trä (70-tals hus).
Fiberuttaget, sitter på ena kortsidan. Alltså så ocentralt den kan.

Idag har jag två centralt placerade Google Wifi trådande, en på varje våning.

Hur ska jag tänka i den nya huset?

  • Dra sladdar för att skapa en mer central placering och sedan hoppas på att meshen når ner till undervåningen?
  • Köpa en helt nya grejer? (alltid kul med nytt)
  • Annan lösning

Tillägas är ju att jag gärna skulle vilja ha wifi ut i trädgården, som ligger på motsatt kortsidan av uttaget.

Det beror så otroligt mycket på vad det är för material i bärande väggarna.

Men generellt skall du nog tänka på en accesspunkt på varje våning och sedan en i fönstret som tar trådgården. Det skall alltid vara Ethernet i mellan dem.

1 gillning

Tack!
Ok, då blir det till att köpa en till :hugs:

Hur har nätverkssladdar det med att ligga ute? Misstänker att det kan vara så att det är lättare att dra runt än igenom vissa delar av huset.

Finns det någon app/programvara som kan guide en för optimal placering av punkter?

Om fönstret är en bra placering handlar om vad resten av väggen är gjord av. I mitt hus med timmerstomme och treglasfönster så är släpper väggen igenom signalen betydligt bättre än fönstret. Själva fönstret läcker minimalt med wifi.

Edit: Ett alternativ är att sätta en utomhusaccesspunkt på utsidan nånstans.

1 gillning

Det finns särskild utomhuskabel. Den vanliga som är för inomhusbruk brukar vittra sönder ute.

Har du en Mac så kan du se hur bra signalstyrka du har genom att håller ner option-knappen när du trycker på wifi-symbolen i menyraden. Det är iaf en start.

1 gillning

Ok det ska jag kolla upp. Börjar med att köpa en till, har du någon känsla för hur “bra” Google Wifi är jämfört med andra? @ante

Men det blir nog lite borrande. Kollade, stommen på övervåningen är av trä, och utgår från att våningen där nere har betong runt om.

Har bara iphones :upside_down_face:

TP-Link går utmärkt att bara ha huvud-meshen trådat och övriga trådlöst.

Saknar du signal/hastighet någonstans så är det bara att utöka med fler enheter efter behov.

Så här har jag. Det är på två våningar plus bra mottagning bakom och framför huset. 3 enheter på nedervåningen och två på ovanvåningen.

Jag har aldrig testat Google Wi-Fi så vet ej.
Kör med Ubiquitis prylar i huset. Deras unifi inomhus och airmax utomhus. Det bara funkar och är aldrig nere. Min AirMax ap på skorstenen har suttit där 10 år och startas bara om vid uppdateringar.

Ok cool. Verkar ju onekligen smidigt. Varför är två av dom mörkare än de andra?

Yes, läst mycket bra om dom här.

Den nya dream Machine och en ap nere hade varit smutt. Men kostar också lite :slight_smile: men som du skriver, så så håller de länge.

Det är bara olika varianter av deras enheter som jag utökat med.

Ah! Ok :ok_hand: