Hjälp med felsöka sätesvärme förare V40

Hej,
Helt fel forum detta då det mest är tekniknerdar här. :slight_smile: Men jag gör ett försök att skaffa mig lite hjälp med bilen ändå.
Vi har ju vår eminenta @RolexJocke som är expert på detta område med bilar, särskilt fossila sådana. :slight_smile:

Gäller en V40 Cross Country fr 2015/16. Sätesvärmaren på förarplatsen fram har slutat att fungera, (sådär lagom nu till det blev riktigt kallt)
Alla andra stolar fungerar, (passagerare och bak).
Obvious testet var att kolla säkringarna. bytte dem även om ingen var sönder. Inge värme.. :slight_smile:
trycker man på knappen för värmen så går det igång ikoner på infotainemntsystemet (bilen saknar lysfunktion på själva knappen för värmen)
Något reagerar i alla fall.
HAnnn läsa lite på forum innan idag att en möjlig orsak kunde vara något Relä/styrdon till sätesvärmen. Något tips på felsöka om det är den som är fel på? så det inte är kabelbrott eller själva elementet, i så fall blir det dyrt, eller helt enkelt inte lagat.
kan man bara byta sida på styrdonen som sitter under bilsätena? eller riskerar man något med airbags? _Skulle behöva en hyfsad beskrivning av hur man går tillväga.

Lite kallt att gå ut och mecka för tillfället, men internetsurfa kan man ju göra för att förbereda sig om man eventuellt kan testa att se om man kan hitta felet.

PS, tror att värmen bakrutan också är ur funktion men speglarna värms (går via samma knapp) upp om det nu kan ha något samband

1 gillning

Någon som stått på knä i sätet? Var standard på Saab åtminstone att man "knäckte" slingan när man gjorde det och då blev där ingen värme alls.

Brukar oftast vara slingan i stolen som har brustit. Du kan mäta om det finns 12 volt i kontakterna till slingan vilket är troligt när du får respons på strömbrytaren. En liten varning om du ska mäta är ju att vara klar över vilken kontakt det är som gäller då det inte är bra att göra mätningar i air bag kontakten. Då kan det bli varmare än du önskar. :joy:

Tänker mig, eller rättare sagt killgissar på en bilsätesdyna med värme borde finnas, slippa mecka :hugs:

Tillägg: Värmedyna | Tre olika värmelägen | Hamron | Jula

Inte det snyggaste kanske, men enkel lösning innan det blir fixat

1 gillning

Japp, handlar mer om ifall jag vill sälja bilen så skulle det kanske vara bra om den funkar. :slight_smile:

1 gillning

Jasså, Du säger det. :rofl:
Jag skulle alltså inte bara peta på måfå där under sätet? låter ju lite farligt at de är så exponerade...

Tänkte att kanske ett sånt där styrdon att dra ut och in skulle kunna vara ett alternativ.
hörde om att nån testa att byta plats på dem från passagerarsida till förarsida för att prova. och att nåt relä kanske också styr värmen bak till rutan?

Tror inte det. Hoppas inte verkstaden har gjort det när de hade bilen......

1 gillning

Jag har ingen bra koll på detta. Oftast är det ett styrdon som sköter båda stolarna men är det separata och de är likadana så är det ju bara att testa. Men som sagt det vanligaste är tyvärr slingan som går sönder. Denna är inte kul att byta då man måste ta loss stolens klädsel.

aha, synd.. SKa leta vidare på Volvoforum där jag hittat lite smått och gott. när jag har tid, just nu är det fullrulle på allt känns det som ..