Historien om Super Mario World

Från sajten:


Super Mario World var inte bara lanseringsspelet som skulle visa vad nya 16-bitars Super Nintendo kunde göra – det kom att definiera en hel 90-talsgeneration.

Men det höll på att sluta på helt annat sätt. Utvecklingen var stressig och kritiken var inte nådig när de första indikationerna om slutresultatet visades upp. Men det kanske också var denna kritik som gjorde att spelet sedan tog Japan och övriga världen med storm.

Gaming Historian som ligger bakom dokumentären gör välproducerade speldokumentärer och den allra mest populära är den om Super Mario Worlds föregångare – Super Mario Bros 3.

Super Mario World var det sista sidscrollande Mario-spelet på stationär konsol under många år. 1996 släpptes Super Mario 64 som var 3D-baserat. Där ser vi Mario bakifrån och kan styra honom i alla riktningar.

Vilket Mario-spel tycker du är bäst?

Knappast det sista. Det har kommit flera sedan dess.

Står jämt mellan Mario Galaxy och Mario Sunshine
Även Mario Bros2 för 3ds.

Det mesta utan Mario Kart, Pallar inte med Kart spelen.

En god poäng. Jag förtydligar vad jag menar.

Vill minnas att ”Super Mario Land 2: 6 Golden Coins” (Game Boy) var väldigt bra.

Annars är Paper Mario-spelen mina favoriter.

Galaxy var såååå nice.

Minns Mario Sunshine med värme. Men sedan gjorde jag misstaget att köpa det när det retrolanserades till Nintendo Switch. Det har inte åldrats väl.

1 gillning

Ska tillägga att jag inte kan spela 3D-spelen utan att bli illamående. Annars skulle jag säkert uppskatta flera av dem.

1 gillning

Gjorde tyvärr samma sak. Köpt det där Allstar som släpptes till switch för 2 år sedan där Sunshine var med…

Åksjuk eller vad?

Ja, samma sak när jag spelar fps-spel.

1 gillning

Mycket intressant dokumentär. Tack för tipset!

1 gillning