Hemmadelning till ATV, Foton men inga filmer

Jag har ett problem med hemmadelning till Apple TV som är störigt och söker man på det så får man bara tips om hur man slår på hemmadelning eller hur man delar sitt filmbibliotek.
Men mitt problem är att när man delar ut sitt bildbibliotek från datorn till ATV så finns det ett val att även dela video, dvs dom som ligger i ditt fotobibliotek. Men det fungerar inte alls och så har det varit i många år nu så jag hade nästan släppt att det någonsin skulle funka.
Men nu fick jag se att några filmer som jag filmat med en kompaktkamera faktiskt dök upp på TVn, men aldrig några som är tagna med iPhone. Men då tändes liksom hoppet igen att detta borde ju fasiken funka.

Det verkar inte som så många använder hemmadelning och det är väl för att det funkar sisådär. Men är det inga fler som haft detta problem och framförallt är det någon som det funkar för? Man tar ju både bilder och video med telefonen och det är ganska kul att kunna bläddra på TVn ibland. Tacksam för tips. (jag har endast bilderna/filmerna på datorns disk, inte i iCloud).

Hemmadelning är kasst och har varit sen tidernas begynnelse tyvärr. Om det är vad du vill använda så har jag för mig att du måste konvertera dina videofiler till ett format Hemmadelning fungerar med.

Jag har själv ingen erfarenhet av hemmadelning. Jag använder iCloud och då fungerar det bra att titta på både bilder och filmer tagna med iPhone på ATV. Jag blir dock lite nyfiken på om du har PC eller Mac?

Jag kör Mac. Det känns så olikt Apple att ha en funktion som inte funkar. Om det stod att video inte stöds så är det ju så men det finns ju ett specifikt val att dela video.

Ska testa att konvertera någon video bara för att testa men det är ju ingen hållbar lösning. Och det går ju att köra en 2timmars 4k film som ligger i film-biblioteket utan lagg så det känns som det borde vara möjligt.