Hastighetsbegränsningen som alla nya bilar måste ha

Från sajten:


Alla nya bilmodeller måste ha tre säkerhetsfunktioner varav en är något kontroversiell.

Från och med förra året måste alla nya bilmodeller varna om bilen tror att vi är trötta och om vi håller på att köra av vägen – så kallad lane assist. Inga konstigheter där. Men sedan har vi funktionen som varnar oss om vi kör för fort. Det spelar ingen roll om vi kör i 30 km i timmen eller 120 km i timmen. Kör vi bara 1 km i timmen över det så kommer bilen att varna med både visuella och audiella signaler. Detta i kombination med att bilarna idag inte har förmåga att läsa av hastigheten helt korrekt kan skapa en hel del irritation. Dessutom är det inte ens alltid möjligt för farthållaren att hålla hastigheten så noga.

Men det är inte bara nya bilmodeller som behöver dessa funktioner. Från och med sommaren 2024 så måste alla bilar som rullar ut från fabriker innehålla systemet. Det spelar ingen roll om det är gamla modeller. Då funktionen enbart går att stänga av temporärt och går igång så fort vi startar bilen igen så kommer det här säkerligen innebära en hel del irritation och missnöje över att bilen varnar för att vi tror att vi kör för fort.

Men kanske leder det också till att tekniken utvecklas och att bilarnas förmåga att känna till hastigheten blir betydligt bättre. Vad tror ni?

1 gillning

Undrar om det är baserat på ”däcken” eller GPS?

Jag är van vid att varje gång jag sätter mig i bilen stänga av den automatiska avstängningen av motorn så det blir inte så värst stor skillnad.

Bra funktion.

Har stängt av ljudvarningen men har den visuella på, på Polestar är den visuella väldigt subtil tycker jag och gör sitt jobb.

Som du ser på Ioniq 6 här ovan så ligger det rätt långt ner i menyerna. Jag tror dock att europeiska biltillverkare kommer ha funktionen mer lättillgänglig att stänga av.

Tyvärr får inte ljudvarningen stängas av i framtiden.

Misstänkte det, blir till att hacka bilarna. :joy:

Du kommer inte (permanent) kunna stänga av den auditiva varnaren med EUs lagstiftning.

Jag förutspår kraftigt ökad car hacking. Så galet irriterande 'feature'. Undrar varför det är så viktigt att driva igenom alla dessa dumheter som bara gör folk förbannade.

Annars får du stanna till hos mig så programmerar jag bort start och stopp funktionen för en likadan fläta du levererade sist. :joy::joy:

Taget😄
Du kan få den plus en hembakad mazarinkaka!

1 gillning

Känns lite störigt. Sedan gillar jag inte det där med exakt 1 km/h. Så trött på alla millimetersmänniskor. Vore det 5-6 km/h i verklig fart skulle jag acceptera det. Man lär sig ju snabbt att stänga av..:sunglasses: Eller så kommer @RolexJocke äntligen bli rund och trind när vi alla åker dit med ett lass bullar och vaniljsås för att få detta fixat..:sunglasses::sweat_smile:

2 gillningar

Alla i bilen får bära NC-hörlurar och sedan är det bara att trycka gasen i botten.

Potthålsvarnare/undvikare borde bli obligatoriskt också.

Lane assist är ju en bra standardfunktion men hastighetsvarningen känns sådär, alldeles för exakt med 1 km/h när bilen dessutom läser fel på skyltarna titt som tätt känns det som om det blir mer av ett extra distraktionsmoment än något som faktiskt höjer säkerheten.

Vägverket har en databas, NVDB , som innehåller hastighetsbegränsningen som normalt är på gator och vägar. Bara att koppla till GPS och hastighetsgränserna blir rätt. Sedan kan det vara bra att kamerorna även kan se tillfälliga ändringar som till exempel på vägarbeten. Det är ändå föraren som är straffskyldig även om tekniken fattade fel. Så bäst att behålla uppmärksamheten.

1 gillning

Bra med säkerhetssystem, men pipandet har det i många fall redan innan detta gått inflation i. Risk att ett idogt pipande för minsta lilla sak blir nya "vargen kommer".

Antar att man redan idag hämtar data från Trafikverket till navigationssystemen? På jobbet använde vi tidigare ett system som hämtade data om bland annat hastigheter från Trafikverket (BIS) för att presentera detta på lokförarnas läsplatta. Tyvärr var det bristande kvalitet på data från Trafikverket och många gånger fel hastighetsuppgifter i förhållande till verkligheten. Frågan är om Trafikverkets vägdata är bättre?

Annars kanske man kan införa samma system som på järnvägens säkerhetssystem? Upp till 4 km/h överhastighet händer ingenting. Kör man 5 km/h över hastighetsgränsen börjar en lampa blinka i kombination med tonstötar. Vid 10 km/h överhastighet får man driftbroms och vid 15 km/h överhastighet blir det nödbroms. :wink:

Nu var det några år sedan jag läste om järnvägens hastighetsregler fast skillnaden är väl att tåg får köra 4km för fort under vissa förutsättningar medan biltrafikanter får inte köra över gällande hastighet, även om polisen ofta "bjuder" på några km vid fartkontroll.

ATC fungerar ju likadant oavsett om du får köra 4 km/h för fort eller inte. :slight_smile:

Alla bilar brukar visa några km/t för mycket på hastighetsmätaren kontra reell hastighet uppmätt med GPS.

1 gillning

Det där är min poäng också.

Trafiksäkerhet handlar ju verkligen inte bara om att slaviskt inte överstiga hastighetsbegränsningar utan väldigt mycket om att anpassa sig till rådande omständigheter, väglag, trafikflöden, trötthet etc, etc. T.ex. hade jag mycket hellre sett krav på radar som uppmuntrar till att folk håller bättre avstånd till framförvarande bil.

Exakt.

Körde i Köpenhamn för ett par veckor sedan. Jag som är "lantis" var ju därför lite på extra helspänn med all övrig trafik och cyklister till höger och vänster, klart intensivare än vad jag är vad vid. Samtidigt som jag passerar en korsning börjar bilen pipa hysteriskt. Ingenting finns framför mig, men pipandet gör att jag ändå känner mig nödgad att flytta fokus från vägen framför mig för att se bakåt och åt sidorna. Ser inget onormalt. Pipandet upphör direkt och jag kör vidare, har ingen aning om vad bilen larmade om.

Denna typ av larm kan ju lätt avleda uppmärksamheten, vilket kan vara en riktig björntjänst om man börjar titta på fel ställe eller i instrumentklustret istället för framåt i färdriktningen.

1 gillning