Här är de 10 populäraste elbilarna i Sverige 2026

Från sajten:
image

Mobility Sweden har tagit fram statistik över vilka elbilar som vi svenskar har köpt flest av under de första sex månaderna av 2026. Det är en hel del välkända modeller med på listan men även några nyare tillskott. Det är Volvo som tar hem förstaplatsen med Volvo EX40 och under de sex första månaderna har den haft 6 275 nyregistreringar. På andra plats hittar vi Tesla Model Y med 4 862 registreringar.

På tredje plats har vi återigen Volvo med EX30 följt av Volkswagen ID.7 och sedan Polestar 4. Totalt registrerades 64 933 nya elbilar i Sverige under perioden så att köpa elbil verkar fortsatt vara populärt i vårt avlånga land. Hela topp tio-listan kan ni spana in nedan:

Pressmeddelande

@xms67 blivit någon beställning?

Kikade på Skoda Epiq jämfört med Eroq och nu har Elroq (och Enyaq) fått viktiga och bra uppdateringar för 2027. mot 2026. "MY2027".

"MY2027-uppdateringen av Elroq och Enyaq introducerar One Pedal Drive med två nivåer av regenerativ bromsning, så att bilen kan bromsa helt till stillastående när man släpper gaspedalen. Precis som din Tesla och Epiq alltså."

och funk på 21liter.

Har du provkört den nya Elroqen?

@cgullin

Jag beställde en IONIQ 5. Kände att Enyaq var för omodern i laddningen, vilket även gäller Audi Q4. Men till största del var det rena känslor som styrde, jag har länge haft ett gott öga till IONIQ 5. Enyaq är väl bland det bästa man kan få för pengar idag ihop med IONIQ 5 om man prioriterar olika egenskaper som jag gör.

1 gillning

Nice! Vilken model/färg blev det?
Verkar vara en del rea nu

En AWD Advance med Teknikpaketet. Färgen heter Cyber Grey Metalic. Det var en kamppanj där de hade förbeställt ett antal bilar och det fanns bara två kvar i den specen när jag bäställde, en vit och en i den färg jag valde.

1 gillning

Väldigt bra priser! Fullutrustad N-line nedsatt 220 000 kr.

2 gillningar

Verkligen!

Undrar om det är stor skillnad på my26 och my27

Är det 63kwh eller 84kw?

Såg att Hedin har kampanj på en de kallar Hedin edition, den har batteri på 63kwh. Dock väldigt bra prisad.

Trodde inte såna såldes i Sverige

Lilla batteriet lär väl bara finnas på billigaste och inte på välutrustad AWD?

Min är den "vanliga" på 84 kW.

Antagligen.

För oss skulle en sådan funka, bara på fjällsemestern vi behöver den extra räckvidden, då skulle man kunna hyra en bil :sweat_smile:.

Leasingen är 1000kr mindre per månad.

Absolut, men det känns som ett ganska teoretiskt resonemang som snabbt blir ett för stort krångel- och obekvämlighetsmoment i praktiken, även om det i teorin och rent ekonomiskt kan vara förnuftigt.

2 gillningar

Absolut. Vet att en som konsulterar folk kring bilköp i forumet rika tillsammans kör Renault Zoe och hyr större bil vid längre resor. Dock har han inte barn i åldern ”skjutsa till lagidrott”.

Men för vår del skulle vi spara 12k om året på leasingen, minus vad en veckas hyra av större bil kostar för fjällenresa (5000kr?).

1 gillning

Som sagt, man får värdera sin tid också med att boka hyrbil, hämta hyrbil, lämna hyrbil osv. Komma på att man vill vara en dag längre eller åka en dag tidigare osv. Eller bara det att köra sin egen bil (som man förhoppningsvis gillar) istället för en snikutrustad Peugeot med farthållarreglagen bakom ratten, eller vad man har otur att få från hyrbilsfirman. Gissar att det kostar klart mer än 5 000 kr att hyra en stor bil en sportlovsvecka. :slight_smile:

Sen går det väl utmärkt att köra till fjällen även med ett 53 kWh-batteri, bara man räknar med lite fler laddstopp. :slight_smile:

1 gillning

Å ensa sidan, å andra... Jag har själv funderat i flera år på om man verkligen ska ha en stor och relativt dyr bil för att flytta en massa luft ganska korta sträckor eller om man borde köpa något billigt och sedan hyra. Men det blir för besvärligt de gånger man ska iväg.

Biltillverkarna pratar ju allt mer om att de kommer "hyra ut" mobilitet så kanske hur/leasar man en liten Volvo/BMW/Hyundai till vardags med ibland åker man och plockar ut flaggskeppet för en mer ståndaktig resa?

Hedinerbjudandet tycker jag är lömskt skrivet. Lätt att missa/missförstå då de använder upp till 570 km i samma andetag som de skriver om 63 kWh. Lade in hur det ser ut när man scrollar. Bild 1 handlar om Edin Edition men texten om upp till 570 km. Otroligt lätt för den okunnige eller ouppmärksamme att missa.

Bild 2 för att visa att de inte med ett ord förklarar batteriets påverkan på distansen.

1 gillning

Värt minst 1 000 kr/mån att slippa Hedin Bil. :sweat_smile:

1 gillning

Minst. :laughing:. Men nu ska vi inte vara sådana, jag har ju beställt en bil därifrån..:face_with_peeking_eye:

2 gillningar

Jag har inte kört nya Elroq. I Sverige är Elroq rätt kall, priset till Enyaq är för litet så folk väljer den större istället.

1 gillning

Den med 63 kWh har ju ändå 44 mils räckvidd. Kan väl inte vara några större problem att åka till fjällen med den på vintern.

Ser nu att det är priser för företag, dvs. exklusive moms. Blev lurad av att ordinarie priser angavs med moms. Då är rabatten inte lika dramatisk.