Idag har Apple presenterat vinnarna av App Store Awards 2024 och med det lyfter de fram 17 appar och spel som sticker ut lite extra bland mängden.
Totalt är det 45 finalister som har valts ut av App Stores redaktörer och de vinnande apparna och spelen sticker ut för att de har lyckats ta vara på kraften i Apples enheter, de har lyckats väcka kreativitet hos användare och lyckats visa hur mycket man faktiskt kan göra med appar och spel.
”Vi har den stora glädjen att presentera ett gäng otroligt imponerande utvecklare som tar vara på kraften hos Apples enheter och teknik för att erbjuda upplevelser som berikar användarnas liv och får stor betydelse i samhället”, berättar Apples CEO Tim Cook. ”Med sina fantastiska bedrifter visar årets vinnare hur otroligt mycket man göra med appar.”
Samtliga vinnare i de olika kategorierna kan ni spana in nedan och även ladda ned om det låter intressant. Vilka är dina favoritappar och spel under 2024?
Appar:
Årets iPhone-app: Kino från Lux Optics Inc.
Årets iPad-app: Moises från Moises Systems Inc.
Årets Mac-app: Adobe Lightroom från Adobe Inc.
Årets Apple Vision Pro-app: What If…? An Immersive Story från Disney.
Årets Apple Watch-app: Lumy från Raja V.
Årets Apple TV-app: F1 TV från Formula One Digital Media Limited.
Spel
Årets iPhone-spel: AFK Journey från Farlight Games.
Årets iPad-spel: Squad Busters från Supercell.
Årets Mac-spel: Thank Goodness You’re Here! från Panic, Inc.
Årets Apple Vision Pro-spel: THRASHER: Arcade Odyssey från Puddle, LLC.
Årets Apple Arcade-spel: Balatro+ från Playstack Ltd.
Vinnare i kategorin Cultural Impact
Utöver apparently och spel så har App Stores redaktörer även plockat fram sex vinnare i kategorin Cultural Impact där utvecklarna har lyckats göra ett bestående intryck i människors liv och samhällen och vinnarna är:
Oko från AYES BV
Oko är en innovativ och enkel app som underlättar för användare med nedsatt syn att röra sig på stadens gator.
EF Hello från Signum International AG
EF Hello drivs av AI och bygger på en systematisk metod för språkinlärning så att användare på alla nivåer kan bli bättre på att kommunicera och interagera med sin omgivning.
DailyArt från Zuzanna Stanska
DailyArt presenterar fantastiska konstverk från olika århundraden och konstriktningar som får användarna att häpna och väcker deras intellektuella nyfikenhet.
NYT Games från The New York Times Company
NYT Games ger användarna en bra start på dagen och förenar familj och vänner över generationsgränserna med nya roliga och enkla utmaningar varje dag.
The Wreck från The Pixel Hunt
Med ett filmiskt bildspråk och interaktivt berättande beskriver The Wreck den kamp som pågår inuti en människa som befinner sig i kris.
Do You Really Want to Know 2 från Gamtropy Co., Ltd.
Do You Really Want to Know 2 utforskar hur det kan vara att leva med hiv och tipsar användarna om lokala resurser och utbildningsmaterial som de kan använda när de pratar med nära och kära.
Via pressmeddelande