Googles Pixel-telefoner ökade 25 procent i global försäljning 2025

Från sajten:
image

Googles Pixel-telefoner växte 25 procent under 2025, enligt Counterpoint. Det är en tydlig uppgång, även om Googles telefoner fortfarande är en liten spelare på världsmarknaden jämfört med Apple och Samsung.

Det intressanta är att tillväxten kommer i ett läge där många små märken på marknaden krympte totalt sett. Pixel växer alltså trots att de stora märkena fortsätter ta mer plats.

Counterpoint tror också att 2026 kan bli tuffare för mobilbranschen. Orsaken är dyrare komponenter och brist på minne som DRAM och NAND, när chipbolag prioriterar AI-datacenter. Det kan leda till högre mobilpriser och bli svårare för märken som säljer mycket i lägre prisklasser.

9to5Google

1 gillning

Google har fått till det ordentligt från Pixel 9 och framåt tycker jag. Har sett några i bekantskapskretsen som har Pixel, så märket har blivit mer populärt.

Tror det finns potential att de rent av blir nr:3 efter Apple och Samsung om de inte gör bort sig med Pixel 11 serien. Då menar jag i de marknader där de säljer.

1 gillning

Jag beställde en Pixel 10 Pro XL igår :grinning_face:

3 gillningar

Såväl Apple med sina iPhones samt Samsung har varit framgångsrika på företagen. Verkar nu vara en nisch som även Google försöker sig på:

Tror det är tufft men kanske på sikt att de kan få in en fot där. Innan 2021 satsade de enbart på konsumenter.

Telenor och Hallon har Pixlar som företagsmobil också. Telia dock enbart iPhones och Samsung.

Jag köpte en 10a för 3200 genom Hallon i våras, innan dess hade jag en 6a som fungerade utmärkt som jag hade betalat 2900 för. Det är där jag är beredd att betala för en mobil. Jag funderar starkt på att installera GrapheneOS på den.

A serien är nog viktig för Google. En motsvarighet till Apples e serie.
Gillar särskilt designen med flat baksida.

GrapheneOS är väl den enda anledningen till att ha en Pixel? Kör på bara. :+1:t3: