Google slutar bjuda på obegränsad foto- och videolagring

Från sajten:
image

Den som använder Google Photos har tidigare kunnat lagra hur mycket foto och video som helst på sitt konto. Men Google inför 15GB-gräns fån och med 1 juni 2021.

Lagringsgränsen gäller även Mail och Drive så överstiger dina uppladdningar 15 GB efter första juni så får du betala för tjänsten. Dock kommer bilder och video som redan finns uppladdade inte räknas med i ekvationen, utan bara det som laddas upp efter de nya reglerna träder i kraft.

Behöver du mer lagringsutrymme får du köpa tillagning via Google One. Där kostar 100GB 19kr/månad (190 kronor för helår), 200GB 29kr/mån eller (290 kronor för helår) och 2TB för 99kr/mån eller (999 kronor för helår).

Via: Google One.

Google är lite opedagogiska här och kallar den komprimerade varianten “High Quality”. Det är alltså den som varit gratis innan. Jag tror många tänker att de inte kör “hög kvalité utan gratisvariaten” men det är alltså samma sak.

Noterar också att Google är mer än 10% dyrare än Apple på 2TB-ytan.

Trist men kanske lite väntat.

Ja, man har ju undrat lite hur länge detta skulle vara gratis. Använder Google photos flitigt. Dumpade iCloud eftersom det inte går att dela fotoströmmar till familj på ett smidigt sätt (om inte alla kör Apple).

Om man har massa bilder där och inte alls är sugen på att börja betala för att lagra dem där, finns det nåt smidigt sätt att dra hem dom då? @Esse du kanske kan slänga upp en liten trevlig guide på sidan? :smiley:

Edit: Såg nu att det bara gällde nya bilder. Men en sån guide hade varit trevligt ändå, samt om det går att rensa bort alla bilder på nåt smart sätt!

Går alldeles utmärkt att dela till personer som inte använde Apple. Albumet blir i form av en webbsidan.

Går ja, smidigt. Nej

Det var min analys av läget när det begav sig iaf :slight_smile:

Smidigt från för den som delar för förfarandet är lika oberoende om det är till en Apple användare eller icke. Sen om mottagaren tycker det är smidigt eller inte det vet jag inte. Vet bara att dom som jag delar med är tacksamma över att få ta del av bilderna oberoende av plattform :grin:

De flesta jag delar med (läs mor- och farföräldrar) klarar inte det. Så jag har sett till att installera google photos på allas telefoner och då får de notiser när nya bilder på barnbarnen dyker upp. Sedan kan jag byta mellan ios och android bäst jag vill i framtiden utan en massa krångel

Jag uppskattade detta också. Allt går smidigare med Google Foto förutom att det inte finns en native-app för Windows och Mac.

Du kan installera den som en Webapp i windows iaf. Funkar kanon för mig

Ja det går ju, även på Mac OS men det är något med native-appar som får mig att må bra!

1 gillning

Kanske detta ?

https://support.google.com/accounts/answer/3024190?hl=sv

2 gillningar

Dags att investera i NAS för mig tror jag, kommer bli dyrt med allt filmande annars.

1 gillning

Detta tips tycker jag låter smart, att dela upp det på år:
https://support.google.com/photos/thread/41312967?hl=en&msgid=41327013

1 gillning