Google Pixel 7a är snabb, smidig och tar bra bilder

Från sajten:
image

Vid årets utvecklarkonferens Google I/O 2023 visades nya mobiltelefonen Pixel 7a upp. Vi har haft förmånen att testa denna i en veckas tid och gillar den!

Google Pixel 7a presenterades igår vid företagets event I/O 2023 och påminner en hel del om föregångaren Pixel 6a – åtminstone på utsidan. Under de senaste veckorna har läckor på nätet tävlat i att visa upp den nya mobilen så det kändes nyhetsbehaget infann sig inte riktigt men det har inte pratats så mycket om dess specifikationer. Det vi vet nu är att den har det egna chipet Tensor G2 vilket är samma som finns i storebröderna Pixel 7 Pro och Pixel 7. Även kameran har fått sig ett lyft jämfört med föregångaren då det nu finns en 72 procent större bildsensor som ger 64 MP.

Det här är nya mobiltelefonen Google Pixel 7a

Förpackningen är stilren och ganska minimal om man jämför med hur klumpiga de var en gång i tiden när det skickades med både hörlurar och laddare. Detta hör numera till det förgångna hos många tillverkare och även Google har dragit ner på det som skickas med.

I förpackningen hittar vi själva mobilen, en laddkabel USB-C till USB-C, en adapter USB-C till USB-A, ett SIM-kortsverktyg och lite dokumentation. Varken mer eller mindre, inget skal och ingen laddare men med USB-C så finns dessa nog redan i de flesta hem.

Jag gillar när företag tänker lite extra på detaljer och därför är det trevligt att se att skyddet som sitter på skärmen också visar vad de olika knapparna är till för. Trots allt så är inte alla mobilanvändare nördar som har full koll oavsett tid på dagen, eller hur?

Huvudkameran baktill är nu på 64 MP som kan zooma in högupplöst 8 gånger. Denna ackompanjeras av en ultravidvinkelkamera på 13 MP och en skön detalj är att kameraön eller delen med kameran faktiskt inte sticker ut så mycket. Detta är ju något som fler och fler mobiltelefoner dras med idag när man kör sina egna kamera-/megapixelrace men visst, en enklare kamera kräver också mindre så klart.

Vid uppstart välkomnas man som användare på ett trevligt sätt och det går snabbt att komma igång med Pixel 7a. Skärmen är en FHD+ OLED på 6,1 tum med en uppdateringsfrekvens på 90 Hz.

Det går att låsa upp mobilen på olika sätt varav ett är med hjälp av en fingeravtryckssensor som finns inbyggd i skärmen. Denna fungerar oftast bra men vid ett flertal tillfällen har mobilen hoppat direkt till lösenkod. Kan vara en bugg eller så är den för känslig och kräver en mer exakt placering av fingret, vem vet?

Vill man så går det också att låsa upp mobilen med ansiktet och även denna fungerar lite sisådär tycker jag. Har du svag belysning i rummet så blir det fingeravtryck eller lösenkod. Det känns lite som att såväl fingeravtryck som ansiktsupplåsning skulle behöva lite mer kärlek – jag har upplevt betydligt stabilare motsvarigheter.

Pixel 7a levereras med Android 13 och mobilen skall enligt uppgift få 5 års Pixel-uppdateringar vilket är bra och tryggt för användaren.

Så här bra är Google Pixel 7a i vardagen

Efter att ha testat Pixel 7a i en veckas tid så är jag lite småkär i den faktiskt. Mycket tack vare dess snabbhet men också för att formatet är nästintill perfekt! Pixel 7a ligger skönt i handen och de något halvrunda kanterna känns både kantiga och rundade men oavsett vilket så är det en smidig mobil. Speciellt om jag jämför med min vardagsmobil, iPhone 13 Pro så är detta en vinnare utan en stor kameraö som sticker ut härifrån till evigheten och vikten känns välbalanserad när man håller i telefonen. Jag gillar också att displayen har lite kantigare hörn vilket gör att den upplevs som större jämfört med den något mer rundade skärmen på min iPhone. Varför runda av hörnen egentligen? Finns ju ingen tv-apparat med runda hörn så varför ska mobiler dras med detta ofog?

Skärmen är bra för mobilens storlek och allt flyter på med Tensor G2-chipet. Detta är första gången som jag faktiskt testar en Android-mobil som inte har ett lager av en egen version vilket gör att användargränssnittet känns sådär lagom avskalat och med en betaversion kan ikonerna bli än mer stilrena. Snyggt jobbat faktiskt! Jag har också testat att byta såväl bakgrunder som färger och med Googles Material You så fås ganska mycket mer frihet än vad man är vad vid i en mobil. Upplagt för en väldigt personifierad mobiltelefon med andra ord.

Skärmen på 6,1″ har funktionen “Always on Display” vilket innebär att du som användare mot att du offrar lite batteritid alltid kan ha en klocka och lite annan information synlig på skärmen. Gimmick eller inte men jag finner det vara väldigt nyttigt och det går också att få upp information från Spotify i detta läge – trevligt!

Kameran är ju det som det ofta talas om i samband med Pixel-telefoner så jag har försökt springa runt lite på mina luncher och ta lite bilder i närområdet. Det finns flertalet olika inställningar för att det ska gå att ta så bra bilder som möjligt men i vanlig ordning så testar jag primärt att bra hala upp mobilen ur fickan och ta en bild – trots allt så de flesta vanliga användare gör för man vill inte missa tillfället.

I ett cykelgarage på Hyllie i Malmö är det upplagt för att ta en bild och se hur skärpan ser ut i kanterna och hur färgerna framträder. Lite sådär halvkass belysning och en mängd olika detaljer från cyklarnas alla delar och här tycker jag att kameran gör ett bra jobb. Raka linjer, klara färger och såväl ekrar som däckmönster framträder tydligt.

Passade även på att ta en närbild på någon gul blomhistoria (smörblomma?) som slänger längtansfulla blickar mot min gräsmatta. Även här blir det bra skärpa på motivet samt och det går till och med bra att se den lilla insekten på blomman bakom som uppvisar lite glans i den lite halvskuggiga miljön i trädgården.

Även på kvällstid blir det bra färger och här är det mitt garage som ställer upp som motiv. Färgerna känns ganska naturliga, lite matta kanske men det kan å andra sidan vara påverkat av Twinkly-ljusslingan som skänker lite nattbelysning framför entrén. Himlen känns dock lite väl blåaktig vilket jag återkommer till.

Åter till det här med natthimmeln och den lite konstiga blå ton som infinner sig. Bilden nedan är tagen med Pixel 7a utan att ha aktiverat något mörkerläge, användning av blixt eller andra inställningar – bara rakt upp och ner ståendes i mitten på gatan utanför mitt hus. Här ser man tydligt att det blir lite svårt med återgivningen av lövverket i björken till vänster medan körsbärsträdet till höger blir lite mer detaljerat. Men den blå tonen känns lite väl processad på något sätt…

Bilden nedan är tagen med samma förutsättningar fast med en iPhone 13 Pro och visst – det blir fel att jämföra en telefon med en annan som är tre gånger dyrare men det är mest för att visa upp lite var det brister. Lövverket på björken här är lite mer detaljerat, så även körsbärsblommorna till höger och himlen känns lite mer naturlig på något sätt även om denna också är lite väl blå.

I bildgalleriet nedan finns lite fler bilder som är tagna med Pixel 7a och det är inte fy skam tycker jag. Första bilden visar vattentornet i Hyllie och följande bild med inzoomning och det är ett bra resultat, likaså på bild tre och fyra där Quality Hotel View får synas både på distans och på nära håll. Funktionen Super Res Zoom gör sitt på ett bra sätt. Google har, med den nya och större bildsensorn, fått till en bra kamera som inte behöver skämmas för sig, speciellt inte i en mobil som kostar 5 690 kronor.

Annars så tycker jag att det mesta flyter på bra i Pixel 7a. Skärmen är bra och ljudet i mobilen är godkänt trots att stöd för Dolby Atmos saknas. Den är snabb och responsiv och det nätta formatet gör att den mycket väl kan bli en favorit hos de Android-användare som inte vill gå runt med jättemobiler i fickan eller väskan. Samtalskvaliteten är också bra och den man pratar med hörs tydligt. Även batteritiden får godkänt, med lagom användande så räcker det gott och väl hela dagen. Funktionen “Extreme Battery Saver” har jag dock inte kunnat testa men med denna ska det gå att få ut upp till 72 timmars standby vilket kan vara bra vid resor i mer öde platser. Mobilen stöder förresten även trådlös laddning men trådlös snabbladdning får du leva utan. Snabbladdning via USB-C finns men då endast stöd för 18 W.

Recension: Google Pixel 7a

Fördelar

  • Snabb
  • Formatet
  • Smidig
  • Stilrent användargränssnitt
  • Kameran

Nackdelar

  • Älskar fingeravtryck
  • Skal borde följt med

Detaljer

Tekniska specifikationer Google Pixel 7a:

  • Mått: 72.9 x 152.4 x 9.0 millimeter
  • Vikt: 193 gram
  • Display: 6.1” FHD gOLED, 60/90Hz
  • Processor: Google Tensor G2
  • Kamera, bak: Main – 64 MP 4k60 82°, UW – 13 MP 4k30 120°
  • Kamera, front: 13 MP 4k30 95°
  • Minne: 8 GB
  • Lagring: 128 GB
  • Batteri: 4 385 mAh
  • Laddning: 18 W snabbladdning, 7,5 W trådlös
  • Anslutning: 5G sub6 / WiFi 6E
  • Bluetooth: 5.3
  • Kapslingsklass: IP67
  • Säkerhet: Titan M2

Rekommenderat pris är 5 690 kronor och mer information finns på hemsidan.

Sammanfattning

Google Pixel 7a är en mobiltelefon som ger mycket för pengarna, inte minst kameran fungerar bra för en mobil i prisklassen under 6 000 kronor. Med Tensor G2-chipet flyter allt på vilket gör att telefonen känns rapp och följsam. Formatet på Pixel 7a är av det mindre slaget, speciellt om man jämför med många andra Android-mobiler på marknaden idag vilket gör att den ligger skönt i handen. Skärmen är bra och i ett ekosystem med fler produkter från Google finner denna enkelt sin plats. Jag kan egentligen inte hitta några nackdelar mer än att den fullkomligen älskar fingeravtryck så ett skal är nog att föredra, lite synd att detta inte medföljer. Även lite minus för att fingeravtryck- och ansiktsupplåsningen inte fungerar som det är tänkt varje gång. Hade prislappen hamnat under femtusen hade jag troligtvis gett full pott...

Betyg: 4 / 5

Teknikveckan rekommenderar!

Galleri

4 gillningar

Verkar bli något av en hit för Google. De flesta ger den bra betyg.
Lite mindre och lättare än den vanliga Pixel 7 också.

1 gillning

Ja absolut. Frågan är hur det påverkar deras försäljning av 7/7 pro.

Ser inte någon direkt anledning att välja någon av ovan över en 7a :). Nu skulle man bara haft pengarna….

Får leta vidare efter en billig 6a istället :joy:

Jag slog till på en 7a i veckan. Än så länge är jag nöjd.

Men man är ju duktigt ovan med Android efter flera år med iOS :laughing:

5 gillningar

Verkar väldigt stabilt byggd enligt Jerry Rig:
(11) Google accidentally made the best phone last… - YouTube

Med ett fodral så lär den klara sig länge.

1 gillning

Den har varit ut ett tag. Finns gott om fodral och Googles eget orginalskal.
men tipsar gärna om Dux Ducis:
Köp Dux Ducis Google Pixel 7A Mobilskal Aimo - Svart på TheMobileStore

Bra skydd runt kameramodulen, materialet blir inte som den kladdiga känsla som de transparenta kan ge. Halvgenomskinlig baksida så man ser google loggan.