Google Nest Audio passar väl bra in i våra hem

Från sajten:

Google Nest Audio är uppföljaren till den högtalare som fick ge sitt namn till hela ekosystemet – Google Home.

Sist men inte minst, för det är Nest mini, så kom då uppdateringen till högtalaren Google Home. Google Nest Audio är något större och kostar något mer, dock mindre än vad Google Home kostade när den lanserades.

Google Nest Audio

Ljudmässigt handlar det om större och mer finjusterade element och den låter helt ok. Som köksradio till och med lite lyxigt och om du bildar ett stereopar kan du fylla upp ett stort vardagsrum med ljuv musik.

Skall vi definiera ljudet på något sätt får det bli klart men med något platt bas.

Men det är fortfarande en högtalare som kostar hälften så mycket som den så populära Sonos One och liknande högtalare. Det är naturligtvis så att inte ens Google kan böja den moderna naturlagen som säger att vi får vad vi betalar för.

De till antalet tre mikrofonerna är uppenbarligen bättre än i gamla Google Home-högtalaren. Den hade grova problem att höra oss när den samtidigt spelade musik. Det problemet har vi inte på samma sätt nu.

Google Nest Audio

Det exakta förbokningspriset är 1 149 kronor och då får vi en modern Google Home-kompatibel-högtalare som passar mycket bra in i hemmet. Det är också här den stora styrkan ligger. Att den nog kan passa in nästan varstans.

Begreppsförvirring?

Google Home-namnet har använts till många olika saker. Dels heter hela Googles ekosystemet, där vi kan styra uppkopplade enheter med röst eller flöden, just Google Home. Även appen på våra mobiler heter det samma och tidigare fanns Google Home-högtalarna vid namn Google Home Mini, Google Home och Google Home Max.

Nu heter de alltså Google Nest Mini, Google Nest Audio medan bamsingen Google Home Max ännu inte fått någon ersättare.

Övrigt

Det som hindrar toppbetyg är det faktum att högtalaren saknar USB-C-anslutning. Det är urbotat dumt att lansera en produkt nådens år 2020 som kräver en helt egen strömadapter. Utöver principen så är storleken perfekt att ha med på resan med en powerbank hade den blivit riktigt bärbar. Sladden som följer med är 1,5 meter.

Utöver mute-knappen på baksidan för mikrofonen har den inga fysiska knappar utan det är touchsensorer på ovansidan, på vänster sänker vi volymen, på höger sidan höger vi den och i mitten är det play/paus.

Google Nest Audio

Sammanfattning

Den ger inga nya funktioner i ditt smarta Google-hem men tidigare kunde det lätt vara så att det smarta hemmet inte nödvändigtvis var det mest visuellt tilltalande men med Google Nest Audio bryggas de båda behoven samman. Betyget är satt efter vilket ljud vi kan förväntas oss för den ringa prislappen. Vill vi ha högre ljud och tyngre bas får du importera Google Home Max.

BETYG

  • Pro­duk­tk­val­ité: 4/5
  • Funk­tion 4/5
  • Design: 4/5
  • Val­u­ta för pen­gar­na: 4/5
  • Instal­la­tion 4/5
  • TOTALBETYG 4/5

Teknikveckan rekommenderar

PLUS

  • Snygg.
  • Liten och smidig.
  • Hör oss även när musiken är igång.

MINUS

  • Saknar USB-C
  • Något mer bas hade varit trevligt.
  • Bara grå och svart i Europa. USA får fler färger.

DETALJER

  • Färg­: Svart eller grå.
  • Anslut­ning: Wifi 2,4 GHz eller 5 GHz.
  • Storlek: Höjd 175 mm, bredd 124 mm, djup 78 mm.
  • Pris: Ca 1 150kr (Se dagsaktuellt pris via Prisjakt)

Recen­sion­sex­em­plar från Google.

Förboka Google Nest Audio via våra affiliatelänkar

Givet köp!..3st till min mancave

1 gillning

Three is the Magic Number!

Att den inte kan klå en Sonos One är väl givet antar jag men hur låter den jämfört med Echo Studio då?

Hej,
Jag funderar på att investera i smarta högtalare. Är det värt att köpa x antal av dessa att placera ut runt i huset eller kommer jag bli besviken att jag inte gick på Sonos direkt? Tack på förhand

Det beror helt och hållet på vilka förväntningar du har :slight_smile:

Sonos ger mer valfrihet och har betydligt bättre - men dyrare högtalare. Nest Audio kan jämföras med Sonos-kompatibla IKEA Symfonisk.

Har tyvärr inte provat Amazons högtalare!

När du jämför med symfonisk. Menar du då bokhyllehögtalaren eller lampan?

Hej,
Intressant. Vad menar du med större valfrihet?
Går det att kombinera de smarta högtalarna tex att ha några Sonos och några Google, eller spelar man bara musik på ett system i taget? Tack

Sonos har inte chromecast. Dvs du kan inte säga åt Google att spela på alla enheter och förvänta dig att Sonos går igång.

Personligen så väntar jag fortfarande på något med Sonos formfaktor och ljudkvalité som har cast, Google assistent och airplay2.

Det närmsta jag kommit mina önskemål är denna, betvivlar dock att ljudet är i närheten av Sonos?

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/hogtalare/bluetooth-hogtalare/utan-batteri/marshall-uxbridge-black/1013082.15256/?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=cpc&utm_campaign=prospecting_conversion_prisjakt-prisjamforelse_se&dclid=CN-35fein-wCFUKnmgod5M8HCw

Sonos har fler typer av högtalare medans Google enbart har Nest Audio och Nest Mini. Sedan finns Max att importera också.

Sonos har
Symfonisk lampa
Symfonisk bokhylla
One
Five
Move
Beam
Arc

Det går ej att kombinera Googles och Sonos högtalare förutom om du kör enbart Spotify Connect.

Bokhyllan.

Går det bara använda Googels egna högtalare för multiroom?
Googlehögtalare av andra märken finns ju många mer än Sonos 6-7st

Absolut - allt med inbyggt Chromecast fungerar !

Välkommen till Bubblan @anon16630741!

Självklart är det tillåtet att komma med tips som andra kan ta nytta av :slight_smile:

1 gillning

Nej men vi gör :ok_hand:t2: :laughing:

Välkommen till Bubblan!

Från sajten:

Ni frågade hur Nest Audio låter i jämförelse med Sonos One och IKEA Symfonisk. Här är svaret!

Sonos One har blivit mer eller mindre en referenshögtalare i sammanhangen uppkopplade högtalare men den kostar ju faktiskt dubbelt så mycket mot Nest Audio så är det egentligen någon match? Då är det mer intressant att jämföra med IKEA Symfonisk för 995 kronor.

Jag förbeställde 3 för 2 på Elgiganten, och de får bli en uppgradering av några minis. För huvudsaklig musiklyssning har jag bättre högtalare
Inkopplade via Chromecast Audio (köpte upp ett ”lager” när de slutade säljas, totalt: 6 st)

1 gillning

Ja ett klokt syfte!

men…Nest Audio är väl inte ens menad som konkurrent till Sonos one? eller Symfonisk heller för den delen?