Google Home sensorer?

Hur ser det ut med dörr/fönster sensorer till GH nu för tiden? Finns det sensorer att koppla till Google Home där man kan se ”status” dvs öppen/stängd dörr samt få notiser om dörren öppnas/stängs i realtid?

Har just nu Homekit, men funderar på GH istället pga pris och tillgänglighet.

Har Mi Home/Aqara sensorer vilket funkar kanon med status och pushnotiser i Apple homekit, men i GH syns de bara i listan, kan trycka på dom men inget händer, och inget händer om jag öppnar/stänger en dörr…. Lite trist… så därav frågan om det finns sensorer som faktiskt agerar i Google Home och som man kanske kan sätta rutiner/automationer på? Eller måste man snällt vänta och se vad 2023 har att erbjuda??

Går det ens att göra automatiner på det sättet i Google Home? Det enda jag sett är rutiner, vilka inte kan utlösas av enheter.

Nä lite det jag misstänkte. Att GH fort ej har stöd för sensorer som kan visa status eller skicka notiser eller så.

Får väl vänta till 2023 någon gång :upside_down_face:

Synd då jag funderade på att gå öve till Google Home från Homekit, men saknas fortf viktiga funktioner. Vilket för mig är otroligt konstigt då Google är ”störst” vad gäller hemautomation?

Homekits Hem-app och automationer springer rundor runt Google Home… fortfarande.

Även om det skulle komma MASSA nytt vad gäller Google 2023, så hjälper det mig ej nu

Finns en publik beta av GH där automationer finns :slight_smile:

Har den versionen stöd för dörrsensorer så man kan se status och få push vid öppning/stängning?? I så fall är det värt att kolla på.

Just om den har stöd för dörrsensorer ligger mer på tillverkaren och om prylen har stöd för Google Home.
Om nya Google Home även har stöd för notiser förutsätter jag, men det kan du nog googla fram ganska snabbt.