Gnälltråden där vi kan gnälla av hjärtans lust

Launchpad i BigSur ser ju förfärlig ut, som en tic tac toe för pride-are.

Rensbart VAR HUR Varför
Jaha, bra att det finns rensbart mögel på utrymmet men HUR, VAR och vad gör man för att bli av med dessa GB då inget av de rensprogram rensar bort… man kan få upp en lista men det är ju filer och platser som en annan inte har en aning om man kan/får/vågar radera… En knapp på dialogrutan som gör det på ett säkert sätt vore kalas.

1 gillning

Finns redan en tråd där man kan klaga av sig lite. :grin:

Fast den tråden är inte Apple-relaterad.

En tråd på Apples diskussionsforum menar att detta fungerar:

I simply opened Time Machine Preferences, clicked the Lock Icon to unlock and make changes. Then I unchecked the box next to Back Up Automatically under the TM Icon. Finally I restarted my Mac. When I turned my Mac back on to check the storage all the purgeable data was gone which freed up over 70 GB on my SSD. Afterwards I went back into the TM preferences and rechecked the Back Up Automatically box. After restarting my computer a second time I saw that the purgeable data was still gone.

https://developer.apple.com/forums/thread/50126

Själv använde jag Terminalen för att rensa data för ett antal månader sedan då Purgeable data tog upp 60-70GB av mina 250GB på min MBPr SSD.

Tanken med Apples Prgeable data är att den ska frigöras vid behov, tyvärr noterade jag att denna skräpsamling förhindrade uppgradering av MacOS, så jag rensade via Terminalen.

Kolla under Part 3 på sidan jag länkar till nedan:
https://www.powermymac.com/powermymac/mac-purgeable-space.html

1 gillning

Tack för tipsen:

TM tricket gjorde ingenting tyvärr.

Ska prova Terminalvarianten senare när jag har tid över och inte i behov av datorn, är ju inte nån panik för mig just nu, bara irriterade mig på att denna mängd onödiga filer bara ligger där :slight_smile:

1 gillning

Ha, nu efter att jag varit ute på ärenden så försvann det mesta :sunglasses:

1 gillning