Glorious Model D 2 Pro 4k/8kHz Edition -- Lättviktig gamingmus

Från sajten:
image

Model D 2 Pro 4k/8kHz Edition är efterföljaren till Model D Wireless, dom valde att hoppa över D 2 och gå direkt till D2 Pro.

Utseende

Musen är matt i färgen och helt gjord i plast, den finns i svart samt vitt utförande. Den har 6 knappar där samtliga av dom är programmerbara, den översta knappen används för att snabbt ändra DPI. Precis som på föregångaren så har den fötter gjorda av PTFE, man får dessutom med några extra i lådan. Tittar vi på ergonomin så är musen utformad för högerhänta personer som har medelstora till stora händer, därav är den relativt obekväm för undertecknad som har mindre händer. Vikten är enbart 64 gram vilket gör den lättviktig vilket bidrar till den snabba hastigheten internt.

Istället för att använda mekaniska switchar så använder den optiska som ska hålla i upp till 100 miljoner klick. Fördelen med att använda optiska switchar är att musen inte helt plötsligt börjar dubbelklicka av sig själv efter den använts och slitits en längre period. Kabeln som medföljer är en flätad USB-A till USB-C, den är ca 2 meter lång och går att använda direkt i musen samt i dongeln.

Programvaran

Musen är kompatibel med programvaran Glorious Core. den laddas ner enkelt från Glorious hemsida. Där finns flikar för att mappa om knapparna, sätta DPI, lyfthöjd och så vidare. När vi gör ändringar och sedan sparar dessa i programvaran så sparas dom även i det såkallade “on-board memory” vilket är ett minne i musen som gör att vi inte behöver ha igång Glorious Cloud för att inställningarna ska ligga kvar. Detta har dock fungerat mindre bra då vid omstart av datorn verkar både on-board memory samt programvaran glömt av preferenserna sparade, detta sker i princip varje gång vi stängt av och startat datorn. Vi kan se batterinivån vilket är bra då man enkelt kan koppla bort dongeln och sätta kabeln direkt i musen när musen är urladdad, man kan fortsätta använda den med sladden inkopplad.

Användning

Som vi nämnt ovan så är den gjord för större händer vilket innebär att den blir aningen obekväm för undertecknad, men för de som har större händer bör den vara bekväm om du är högerhänt. Vikten på 64 gram gör den enkel att manövrera och i kombination med knappen överst på musen som ändrar DPI snabbt kan vi alltså direkt få en blixtsnabb mus när vi väl behöver det i spelet. Det är också med enkelhet som vi gör om musen från trådlös till trådad när batteriet tryter.

Recension: Glorious Glorious Model D Pro 4k/8kHz Edition

Fördelar

• Snabb
  • Väger endast 64 gram
  • Snabbt att byta DPI

Nackdelar

• Inte gjord för mindre händer
  • Plastig
  • Glömmer inställning vid omstart

Detaljer

Storlek: 127mm x 67mm x 42mm

Vikt: 64 g

Antal knappar: 6 med scrollklick

Upplösning: 100-26,000 DPI

Maxhastighet: 650 IPS

Sensor: BAMF 2.0

Switchtyp: Glorious Optical

Livstid på switch: 100 miljoner klick

Batteritid: 35 timmar

Kabel: 2 meter flätad

Pris: 1287kr

Sammanfattning

Glorious Model D 2 Pro 4k/8kHz Edition är en lätt mus på 64 gram gjord för högerhänta personer med medel till stora händer, den är alltså inte gjord för kvinnliga händer. Musen i sig är snabb och det är smidigt att byta DPI när vi behöver vara extra snabba i något spel. Dock är det ett stort problem att den inte behåller sina inställningar vid omstart av datorn och det drar ner betyget.

Betyg: 3 / 5

Galleri

3 gillningar

Fin recension. :slight_smile:

Jag (mina handleder) gillar lätta möss. Har en Logitech G703 idag som är dock är tyngre (95 g) än den recenserade musen (64 g). Alla inställningar koms dock ihåg efter omstart. :blush:

1 gillning

Min vanliga mus är aningen tyngre med och fungerar lite bättre för mig med mindre händer då den är lite plattare och mindre.
Jag tror jag jämförde dom med SUV och sportbil när jag pratade om det i podden. :sweat_smile:

1 gillning