Glömt lösenordet till iPhone

Jag hjälper ibland en äldre granne med lite av varje, inte minst teknik. Han förstår inte alltid att min kunskap är bara bråkdelen större än hans vad gäller teknik..:sweat_smile:

Nu har han glömt lösenordet till sin iPhone. Den är uppe på låst i 15 minuter efter flertalet felaktiga försök. Jag har Googlat och det verkar som att man kan nollställa telefonen och ladda in en säkerhetskopia. Tappar han något då? Typ Bank ID? Jag vet att han har säkerhetskopiering på så det borde vara helt ok. Men kan man kolla via webben se när senaste säkerhetskopian är gjord?

Jag gick in på iCloud.com på mitt eget konto och hittade ingen information när säkerhetskopian är gjord. Men kanske finns något sätt? Om jag vet att han har en färsk säkerhetskopia är det ju enkelt att att nollställa och ladda ned, men har han av någon anledning inte en färsk säkerhetskopia kan man ju väntar tills imorgon och se om han kommer ihåg lösenordet tänker jag. Lite beroende på Bank ID.

Kanske denna.

BankID tappar man alltid (samt Swish och nåt annat) oavsett.

Om jag tolkar texten rätt så verkar man se säkerhetskopiorna om man går in via Windows: Visa och hantera iCloud-säkerhetskopior på din Windows-dator. Får testa det. Men det var värre med Bank ID. Låter honom sova på saken och så får vi se om minnet återkommit imorgon.

Sedan får du hoppas att han kommer ihåg lösenordet till sitt Apple-ID när ni återställer mobilen.

1 gillning

Då har han nollställt telefonen och startat upp den igen, det fungerade bra. Bank-ID nollat, men det visste vi ju. Ska se under dagen om något annat strular. Telefonen hade i alla fall dragit iväg en säkerhetskopia under natten när den laddades sa han.

Jag är dock lite orolig för att han inte har ett Bank ID till, men det löser ju till slut på ett eller annat sätt, även om jag inte kommer ihåg exakt hur.

Det löser man på lite olika sätt beroende på bank. Med Nordea kan man logga in med personlig kod + en kod via sms för att skapa nytt BankID.

I värsta fall så får man besöka ett bankkontor.

1 gillning

Jag bad honom kolla med Nordea så vi får se ikväll om han fått igång det.

Handelsbanken kör fortfarande dessa antika bankdosor där man använder BankID på kort. Dock kräver det att man kör med kabel om man ska fixa nytt Mobilt BankID. Känns väldigt modernt :sweat_smile:

Men det funkar ju.

Har för mig att jag fixade mobilt BankID från mammas Handelsbanken genom dosa utan kabel på en iPad i förra veckan :thinking:

Krävde dock hennes nationella id-kort.

De kanske har moderniserat sig lite då. När jag bytt telefon har jag ju haft kvar min gamla telefon, har man redan ett fungerande BankID så kan man göra det via mobilappen.

Ett tips är att alltid ha ett BankID på iPad också.

Svårt när man inte har någon iPad. :man_shrugging:

Ett tips är att alltid ha en iPad. :wink:

1 gillning

Min gamla granne har inte någon iPad. Men har tänkt att om jag skulle drabbas av samma minnesförlust som han, att jag glömmer min kod till telefonen, är det samma kod till iPaden..:man_shrugging:

Jag brukar tänka ord i stället för siffror på de där koderna. Det står ju ABC DEF GHI och så vidare på siffrorna i Telefon-appen. Då kan man hitta på koder som:

JOKER = 56537
XMS67 = 96767
TESLA = 83752

2 gillningar

Vad som helst som har ett NFC-chip (om man vill skaffa BankiD med pass/ID), behöver inte vara en iPad. :smiley:

Steg för steg så får vi igång hans telefon och funktioner. Han ringde Nordea och de skickar hem en kod.

Nu har han kört fast vad gäller att få igång WhatsApp. Han kommer till ett läge där han måste ha ett lösenord som tydligen inte är sparat i nyckelringen och som han inte kommer ihåg. Han kan tydligen gå vidare utan att ladda in säkerhetskopian. Men då tappar han all meddelandehistorik verkar det som. Han vill inte tappa den då det är dottern och barnbarn som han messar med och ser det som ett minne.

Jag börjar mer o mer tro att den där kompisen egentligen är XMS i egen hög person :joy:

1 gillning

Eller så bor de i en skyddad verkstad så alla @xms problem är egentligen brukarnas och han är driftsansvarig på boendet. :joy::joy: