Gillar Apples dagbok

Jag har använt Apples dagbok i några veckor. Och gillar den mer och mer då den ger förslag på vilka platser man har besökt. Och bilder och låtar man lyssnar på. Jag brukar inte skriva så mycket men försöker skriva nån mening när förslagen dyker upp. Upptäckte den när @Sevis pratade om den i en video. :smiley:

5 gillningar

Var hittar du den någonstans? iOS, OS X eller bägge?

Den kom ju i iOS 17.2.

Jag gillar den också. Skriver nästan varje dag.

1 gillning

Har också använt den en del. Inte varje dag men när det varit en dag som man vill komma ihåg. Skriver inte heller så mycket text utan några rader till platsen och bilderna.

Tog bort den direkt när den kom. :slight_smile:

Samma här.

Exklusiv bild på dagboken @RolexJocke skriver i.

1 gillning

Alla med en smula dignitet har ju en sådan för att inte hålla koll på kaloriintaget. :joy::joy:

1 gillning

Tycker att den helt suverän. Har ställt in ”Schema för dagboksinlägg” till klockan 18:00 Skriver lite varje vardag vad jag gjort på jobbet och så får man ju med karta var man varit och jobbat. Så det blir minst en post varje vardag och på helgerna om det hänt något speciellt.
Tidigare har jag haft en någon typ ”Fickagenda” under alla år jag jobbat för att hålla koll på var jobbat och tider inför tidrapporteringen. Men slutade med för några år sedan då vi började med tidrapportering digital i jobbmobilen . Har verkligen saknat att föra lite koll på det själv. Men aldrig kommit till skott förrän. Har även skrivit in några retroaktiva poster om var vi varit och gjort med karta och bilder. Har skrivit 35 poster hittills och lär fortsätta. :smile:

2 gillningar

Jag gillar den också men saknar verkligen en MacOS-version så man kan påbörja sina inlägg på telefonen och sen kunnat fylla ut med mer info på macen med vanligt tangentbord.

2 gillningar

Då kan jag rekommendera Day One. Finns för macOS, iOS, watchOS och numera även valfri webläsare. Tex börja diktera nytt inlägg i klockan och fixa färdigt hemma på datorn.

Appen har redan tidigare haft integrationer med t.ex väder, bilder mm för att registrera minnen men i och med iOS 17.2 fick den tillgång till samma Suggestions API som Apple använder för sin nya dagboksapp. Så samma gränssnitt som finns i Dagbok men dessutom i grunden en app med många års välavvägd utveckling med skrivandet i fokus.

Själv använder jag inte den nya Suggestions-knappen eftersom mitt användande mer är för planering och framåtblickande reflektioner, så för min rutin räcker ren text och de mallar jag skapat. Men kul om Dagboksappen får fler att skriva. Och det var skönt för oss Day One-användare att appen inte blev ”Sherlockad” av Apple.

Intressant att dom får tillgång till Suggestions API. Minns att jag kollade på Day One för ett antal år sen men var inte strukturerad nog och därför jag gillar förslagen i Apples dagbok.

Har fortsatt att skriva varje dag var jag varit och jobbat mm. Har även lagt in musik och poddar jag lyssnat på. Det har blivit några poster.
Har dock märkt att Teknikveckan Patreon podd inte kommer med i senaste automatiskt utan man måste lägga in vanliga podden manuellt.
Skulle även vilja kunna sortera de olika posterna under dagarna. Ibland tycker jag att de dyker upp i fel ordning.

Vad hände vid midnatt den 4 mars en konstig okänd plats dök upp i ”Senaste” i dagbok. Bugg? Någon annan som fått det me?

Men det är väl din nattbok? :joy::joy:

GIF by South Park

1 gillning

Tänkte börja använda Appen, men inte blivit så än. Fint att skriva lite om sitt liv.

Med tanke på just dagböcker så formgav jag en släktkrönika på ca 400 sidor som väckte många tankar under arbetet.

Släktkrönika bygger på en otroligt stor samling med brev... ...om hur livet var då, för inte så länge sedan. De äldsta breven är från 1830-talet.

Under de sista 70 åren har alla brev fört en slumrande tillvaro på olika vindar och förråd... ...En imponerande stor samling och inte minst lika imponerande arbete att sammanställa allt!...

Något som jag tänkte på, gång, på gång under arbetet var hur unik den här typer av böcker kommer att bli och redan är. Det finns säkert några fler gömmor på någon vind, eller i källaren, som tyvärr bara samlar damm, men troligen inte riktigt av den här magnituden.

Med dagens digitala konversationer med sms, chattar, e-post och sociala medier osv, utspridda konversationer här och där, så kommer de nog aldrig läsas av nästkommande generationer eller få en fin tryckt bok efter sig.

Sammanfattningsvis blev det en hel del tankar och funderingar, om hur livet ser ut idag mot förr, en analog mot en digitaliserad värld.





Tänkte genast på boken när jag såg tråden, då risken är att alla ens dagboksanteckningar bara faller bort i molnet om man inte gör något fint av det. (om man nu vill det)

Om någon vill ta del mer av arbetet finns det på:

7 gillningar