Genvägar (Shortcuts)

Plockar upp denna gamla tråd.

Skulle vilja skapa en automatisering för att låsa upp våra smarta lås som är baserat på att min telefon får kontakt med vårt WIFI men har inte lyckats hitta något bra sätt att göra det.

Den vanliga geofencingen har för stor radie så när jag går ut med hunden på en kortare promenad tycker telefonen inte att jag varit utanför hem-zonen.

Alla tips mottages tacksamt.

Just den problematiken är gammal som gatan och jag har brottats med den i omgångar. Fortfarande inte hittat en godtagbar lösning.

Du skulle kunna testa att använda knack på baksidan av telefonen alt Siri för att låsa upp istället, geofencing är iaf inte lösningen.

Då var det inte bara jag som misslyckades. Jag tycker man borde kunna använda specific wifi status som trigger men det verkar inte gå.

Siri funkar ju utmärkt så länge jag har AirPods i öronen men jag vill helst undvika att behöva ta upp telefonen ur fickan när jag inte har det. Det stör mig att man inte kan ställa in hur stor 'cirkeln' är på geofencingen.

Testa då funktionen för att knacka två eller tre gånger på baksidan. Bara skapa en genväg som styr ditt lås som sedan exekveras med dessa tryck.

Du avrådde ju från just den funktionen förut när jag frågade om det. Jag har det dock uppsatt och tycker det funkar bra för Philips Hue. Har två och tre knack för olika lampor, och det funkar riktigt bra faktiskt :blush:

Jag har sagt att han kan testa det, inte att jag anser det vara guds gåva till mänskligheten. Det finns ju en risk att det exekveras när man inte vill med dessa knackningar. Utöver det kan det också vara så att man måste ”okulärt” godkänna att genvägen körs när det är tal om dörrlås, så är det med vissa enheter.

Ja precis, har ställt in såna menyval. Har exempelvis denna som man styr Apple TV med, funkar klockrent.

Varför har du notisbrickor påslaget när du inte kollar av de? Jag klarar inte ens att ha en sådan på min skärm. :joy:

2 gillningar

Du vet väl att flest notis aviseringar vinner :joy:

Ja, vem orkar bry sig om att ta bort notiser :sweat_smile:
@RolexJocke borde ju se dollartecken när han ser notiser, iallafall när det gäller bilar som skickar notiser.

Svartlistar denna tråd då jag mår dåligt av att besöka den. :rofl::rofl::rofl:

2 gillningar

Men detta är ju positiva signaler. :rofl:

Herre gud Erik! Du måste varna innan du lägger ut en sådan bild. Och sedan har du sex sidor till. :flushed::exploding_head::scream:

Och hur många appar har du installerad på din telefon och hur många av dom använder du?

Hoppas verkligen den här bilden är fake! :rofl:

1 gillning

Känns lite som han trollar oss.

Svarar ingen aning på båda frågorna🤷🏻‍♂️
Den som spar han har :wink:

Antalet appar känns som oviktigt vetande i detta sammanhang... Röj upp notiserna och antalet sidor! Och det är nu :rofl:

Skärmavbild 2023-11-27 kl. 14.52.07

3 av varje app känns ju logiskt :rofl: snälla @Erik hjälp oss förstå...

Det är ingen app, det är genvägar :wink: