Genvägar (Shortcuts)

Har en genväg (Filmdags) som startar TV och funkar kalas, men har även NFC taggar och har ställt in en som kör Filmdags men då funkar det inte. se bilder.




Sen tycker jag att det är dåligt att NFC Taggar inte kan skannas av när skärmen är låst på iPhonen.

1 gillning

Finns tydligen 2 “Apple Remote” på iPhone, den som heter Fjärrkontroll och syns på skärmen som app, och en som heter Apple Remote som inte finns som app men som genvägar använder.

Genvägsversionen:

Den som ligger som app:

Försöker skapa en automatisering i genvägar men går bet.
Om jag väljer “när som helst” kommer jag vidare. Men väljer jag ett tidsintervall “nästa” uttråkad
Image
Image

Du som är genvägs-gurun.
Jag har två genvägar baserat på platser men de funkar inte.
En som ska skicka ett sms till sambon när jag lämnar jobbet och en som ska hämta mina kalenderaktiviteter när jag kommer till jobbet.
Image
Image
Image
Image

Jag vet att sedan genvägar kom och vi gavs dessa automationtriggers så har åtminstone tid samt plats var de två som har varit väldigt opålitliga, även triggern vid anslutning till ett visst WiFi-nät har varit så. Dels har de inte alltid avfyrat, kanske t o m mer sällan än att de har fungerat, samt att man åtminstone tidigare inte kunde använda dessa triggers helt automatiskt utan att man var tvungen att godkänna körningen av dem när de avfyrades. Om det fortfarande är så samt om de fortfarande är opålitliga vet jag inte då jag själv inte har testat dem på ett tag.

Vad händer när du säger att de inte funkar?

Kalenderautomatiseringen tar vi som exempel. Jag fick upp knappen “kör” i morse , tryckte på den, inget hände. Öppnar jag genvägs appen och går in på den automatiseringen och trycker på playknappen nere i vänsterhörnet funkar det.

Smset till sambon har aldrig skickats, testade i morse att trycka på playknappen nere i vänsterhörnet. smset går iväg

För en som inte kan det här, vad innebär det att hämta kalenderaktiviteterna? Vad händer med dem? :grinning:

De ska komma upp på displayen, i en “svepbar” lista beroende på hur många aktiviteter som ska hämtas.
Image

1 gillning

Aha, ja det kan ju va smidigt klart, tack! :grinning:

Gällande din kalender-action så misstolkade jag nog dig, har du inget som tar hand om datan efter att den har hämtats? Med bara en action som hämtar datan så gör den just bara det, inget annat. Du måste sedan använda den på något sätt, t ex visa den någonstans. På vilket sätt vill du använda den kalenderdatan?

Gällande sms:et så tror jag det är att det aldrig avfyrades med din trigger. Kör du din shortcut manuellt så eliminerar du ju triggern och får då se att just shortcut:en fungerar.

Exakt, du är rätt på det :slight_smile: De hämtas men man måste sedan bestämma vad man vill göra med dem, t ex i någon form av lista eller annat.

Det är en mindre överblick av resultatet du ser där, resultatet av den action du har använt. Du kan ju t ex lägga till en action vid namn “Överblick” efter din kalenderaction och se hur det visas då. Det är kanske det du är ute efter?

1 gillning

Gällande din kalender-action så misstolkade jag nog dig, har du inget som tar hand om datan efter att den har hämtats? Med bara en action som hämtar datan så gör den just bara det, inget annat. Du måste sedan använda den på något sätt, t ex visa den någonstans. På vilket sätt vill du använda den kalenderdatan?

Gällande sms:et så tror jag det är att det aldrig avfyrades med din trigger. Kör du din shortcut manuellt så eliminerar du ju triggern och får då se att just shortcut:en fungerar.

Exakt, du är rätt på det :slight_smile: De hämtas men man måste sedan bestämma vad man vill göra med dem.

1 gillning

Precis, jag vill få det visas på displayen utan att aktivt behöva gå in i kalendern.

Fick ordning på den, tack :slight_smile:


Image

1 gillning

Fattar dock inte varför smset inte går iväg automatiskt

Nej, jag skulle tro att det är triggern som failar. Du kan ju i testsyfte sätta upp en annan trigger, t ex vid ett klockslag, och se vad som händer då.

Tidpunkt/klockslag fungerade

Ja, då vet du ju att det är triggern för plats som strular.

Jag kan ju säga så mycket som så att Apple fortfarande har massor med buggar att fixa när det kommer till genvägar :slight_smile:

1 gillning

Testade nu att sätta större radie för platsen jag lämnar, gpsen är inte jättebra inomhus.
Ser i eftermiddag om det funkar :upside_down_face:
Image

1 gillning

Gbg är ju ganska snurrigt så det är kanske därför :slight_smile:

1 gillning