En amerikansk aktivist riskerar upp till fem års fängelse efter en gränskontroll på flygplatsen. När en gränsvakt ville låsa upp hans Google Pixel lämnade han i stället ut en särskild säkerhetskod, en funktion i GrapheneOS som ser ut som en vanlig upplåsningskod men som i själva verket raderar allt innehåll på mobilen direkt.
Nu hävdar amerikanska myndigheter att han medvetet förstörde bevis för att förhindra att telefonen beslagtogs. Aktivistens advokater menar däremot att hela genomsökningen var olaglig och att han nekades juridisk hjälp. Fallet kan bli avgörande för hur domstolar ser på integritetsfunktioner i mobiler när de ställs mot myndigheters rätt att komma åt användarnas data.
Intressant. Dels visste jag inte att tekniken finns, men det är en detalj, det riktigt intressanta är ju den juridiska processen som kanske kommer ur det här.
Mycket intressant för i dettafall så kan igen påvisa att personen förstörde bevis materiel eftersom de vet inte om det ens fanns något på telefonen.
Om inte detta ger en friande dom så är amerikanska rättssystemet mer trasigare än man vågat tro.
Har en "I support my local police department" sticker på bilen och donerar 10usd till polis och brandkår varje månad. Sägs att de tittar åt andra håller vid ringa fortkörning.
Är man garvad och har en massa ljusskygga saker i luren så har man ett rent apple id i luren när vi man passerar gränsen. Sen loggar man in på det skarpa när man är inne har jag hört.
Hur hjälper ett rent apple ID? Menar du att man installerar om hela telefonen och har med sig en tom lur vid gränsen? Och sedan återställer det riktiga innehållet från backup? Är det inte lika misstänkt som att radera telefonen framför polisens ögon?
Jag är ingen säkerhetsexpert men vet att polisen har en särskilt låda som de kan koppla telefonen till och se vilka aktiviteter som utfördes på den nyligen. Bl. a. när den senaste installationen skedde. Ser de att det är en dag innan resan kan det väcka minst lika mycket misstankar och man blir anhållen för vidare undersökning. Det är precis vad som händer med vissa ryssar som besöker landet. Det finns långa trådar på nätet om hur man förbereder sig inför en gränspassering.
En god vän har en son som är gift med en kvinna från Kanada. Sedan Trump kom till makten så tar hennes föräldrar inte med någon mobil längre om de åker över gränsen till USA
Jag har inget i iCloud och vet knappt vad som kan finnas känsligt där. Jag tror att polisen är mest intresserad av epost, social media appar (lajks, reposts), kommunikationsappar (WhatsApp, Telegram), webbhistorik, bankkonton (om man donerat till oönskade organisationer), bilder och dylikt.
Det finns många olika metoder av datarensningsfunktioner. Själv låter jag batteriet ta emot en högre spänning, och när det blir tillräckligt överhettat får vi hoppas att fingrarna är i behåll efter att du hållt och det knastrar till. Är jag kriminell för det? Behöver jag inte vara för att få ha min data i fred.
Så vad har jag då i min telefon som är så känsligt? Rent krasst: koder.
Ur egen ficka har jag spenderat tusentals kronor i olika forum för att nå fram med mina koder. Om jag vill dela med mig av dessa så bör ju det rimligtvis vara upptill mig som den datahobbyist jag är. Men ska det ge rätten att någon okänd person eller myndighet ska kunna ta del av dessa hårt arbetade timmar?
Tycker inte jag!
Syftet då?
Ja, för att minimera spridningen av koderna (skadliga) såväl som goda. Lagbrotten i sig är ju desamma, intrång är intrång och jag, liksom aktivisten vi känner, tänker nog likadant. Vårt arbete stannar kvar med oss.
Så fort vi är oliktänkande och går mot strömmen, istället för att följa den, så är vi [felet] i samhället. Vi tillhör inte normen skötsamma, laglydiga.
Det är en väldigt intressant och viktig fråga det hela, jag har bara väntat på något liknande ska hända, nu hände det.
Lagar och regler finns för att upprätthålla ordning och säkerhet i samhället, men det kan ibland kännas begränsande, särskilt när det kommer till personlig integritet och frihet.
Det är viktigt att delta i samhällsdebatten och påverka hur lagar utformas. Att förstå både sina rättigheter och skyldigheter kan hjälpa till att navigera i dessa komplexa frågor.
Dialog och engagemang är nyckeln till förändring och förståelse, det är vad jag vill tro. Alltför ofta som jag inte förstår mig på allt hittepå från vetare och experter.