Lång historia kort; jag köpte en Worx robotgräsklippare (m500 plus) som var idiotdälig. Som exempel kan nämnas att den fortsatte köra även om den körde in i ett hårt objekt (t ex träd), vilket förstås gjorde att den grävde ner sig och stannade.
Jag har nu letat efter alternativ men dessa klippare är ju galet dyra! Ska det vara så jäkla svårt att bygga en maskin som håller sig innanför en tråd och backar om den kör emot saker? (En robotdammsugare gör ju exakt det för mindre än 2.000…)
Jag vill inte lägga mer än 10k (vilket ju är sjukt mycket med tanke på funktionen), några förslag?
Jag har själv precis skaffat en Mammotion. Jag är supernöjd med min (Yuka Mini 2 1000). Men allt handlar också hur stor gräsmatta du har. Mammotion har en hel del modeller beroende storlek och träng.
Jag har en Mova 600, det är Dreames budgetmärke. Tror jag gav 7 000 kr inklusive garage förra sommaren. Valde den på grund av priset och att den använder Lidar istället för krav på RTK-antenn eller begränsningskablar.
Skulle säga att den är 3/5, så kanske inte någon jätterekommendation. Den klipper bra, men appen är lite yxig, det är bökigt att ändra tomtgränser/no go-zoner (måste köra klipparen dit, istället för att bara justera direkt i appen). Hinderdetekteringen är inte heller spot on, den har kört in och fastnat i grabbens fotbollsmål (som sällan står på samma plats) några gånger.
Ska tillägga att gräsmattan är bara typ 80 kvadrat, så det är mer ”vill ha och är beredd att betala en del för det eftersom jag är lat” än ett faktisk krav.
Jag har en Ecovacs 800 med RTK och en 1200 med Lidar och båda fungerar fint utan kabel och är lätta att installera och gör ett fint jobb. Modellen med RTK är något billigare då den klarar lite mindre ytor och går att få för ca 6000 i butik idag.
Hej, ja, det är den modellen och den finns för 5990. Ecovacs Goat O-serien robotgräsklippare O800-RTK (vit/svart) - Elgiganten https://share.google/rJ2PIq7iv8uoqnI3n