Funderar på en ny Mac, en M1 Max Studio

Tänker att vilken modern dator som hels bör vara snabbare än min trotjänare, en MacPro 2013 (soptunnan) med 64GB ram.
En Studio med 32GB ram kostar 25,5k men vill man ha 64GB så kostar de 32GB extra 5k???
What, en SSD på 2TB kostar mindre, typ 2k???

Lite ledsen just nu :frowning:

Så vad var frågan?:wink:

1 gillning

Vet inte, lite sympatigråt bara :slight_smile:

1 gillning

Du har ju en airfryer att glädjas åt.

Apple tar hutlösa priser för minnen och lagring. Buy once cry once.

Men när det gäller just lagring behöver du inte fläska på för kung och fosterland när du beställer. Du kommer undan betydligt billigare genom att köpa en M.2 sticka själv och slänga in i ett externt kabinett och plugga in i datorn.

1 gillning

Finns Photoshop till Airfryern? Lite futtig skärm då... :rofl:

2 gillningar

Lagringen har jag inga problem med.... har väl en 50+TB, det just RAM-minnet som kan bli en flaskhals när man ska öppna 50 st 60MP filer på en och samma gång :slight_smile:

Du ska inte titta på en bättre begagnad om du tycker priser svider? Om du klarat dig med en MacPro 2013 borde en som är ett par år vara en rejäl uppgradering.

Ram-minnet är väl fast i dom, dvs inte utbytbart. Min gamla soptunna kom med 32GB där jag köpte till 64 GB 3:e parts

Lie svårt att jämföra en Intel Mac från 2013 med M1/M2, burken är säkert stabil men lacka nog på allt. Ligger mycket M1/M2 vs Intel Mac på Youtube, Maxtech, Bian Tong, Marques Brownlee... Hittade den här, den e lite kul 16GB M1 Mac Mini vs 192GB Mac Pro - Yes, it's FASTER.. - YouTube

Tjena arns! Tack för länken.

Ok, klia i köpfingrarna så det blev denhär hos SPC, ca 500 billigare än hos Apple:

2 gillningar

Jag tror du ska kolla lite på Mac Mini M2 Pro, den skulle vist vara lite vassare än Studio M1 Pro Max. Annars finns dom nya MBP med M2Pro Max

Tittade på den, men blev inte mycket billigare och inte så många portar, framför allt framtill :slight_smile: samt kortporten.
Spelar roll nu när jag redan beställt en studio :slight_smile:

Ska bli lite spännande, har inte konfigurerat en dator på 7 år, och kul att se vilka appar som kommer att funka av dom man har...

Fråga, behöver du 64GB ram?

Mest en tanke, jag köpte Mac studio med 64GB ram på release men jag vet att 32GB va för litet för mig.

Det vet jag inte än men hoppas det räcker...