Freja eID

Eller hur!:joy:
Vissa grejer skall man bara. Sen om det kommer till användning är en annan sak.

1 gillning

Brukar använda det för att logga in på Svenska Spel när BankID krånglar.

1 gillning

Hur ofta är det?:nerd_face:

1 gillning

Har de oxå , men aldrig använt :man_shrugging:t2:

Två gånger på ett år kanske.

När jag laddade ned appen förra sommaren tror jag att det var för liknande situationer jag tänkte mig att den kan vara bra. Svenska spel, Systembolaget eller Apoteket krånglar med Bank-ID..:sunglasses::sweat_smile:

Känns ju som att ”om / när ” de kommer att de denna appen som kan ha kk / leg i , så då e man ju ute i tid :laughing: 🫣

Brukar använda Freja på alla ställen som stödjer det. Vill främja en flora av e-id. Har även använt den fysiskt id-kort nån gång när jag inte haft med körkortet.

1 gillning

Åkte för att handla mat och hämta ut en medicin på Apoteket. Väl framme inser jag att jag glömt plånbok med ID hemma. Knallar in på Apoteket(Kronans) och frågar om de tar Freja. Jajamensan säger en kvick dam i luckan. Sedan strular QR-koden och damen berättar att det ofta är strul med Frejas QR-kod och säger samtidigt att det blivit ganska vanligt med Freja. ID-kontroll utan QR löstes och jag vet inte om det kan räcka att visa upp själva sidan även om QR inte fungerar? Eller så angav hon "känd" eller något även om jag tror det ska vara omöjligt på Apotek.

3 gillningar

”Han som kollegorna i London brukar prata om.”

2 gillningar

Det verkar som man måste använda Nationellt ID kort mer under 2023. Exempelvis om man ska förnya BankID:

Som jag förstår det finns det en utredning om att fasa ut andra alternativa Id handlingar. Men om det blir så är oklart ännu.

Pass funkar väl också?

Ja pass eller Nationellt ID kort som har ett inbyggt chip.
Angående utredningen, det var den gamla regeringen som tillsatte den.
Men man vet inte hur det nya styret ser på saken med id handlingar.

När vi skaffade BankID till vår 12-åriga son för någon vecka sedan fick vi först ta bild på de nedersta raderna på passet och sedan blippa det med telefonen.

Trodde att det var för han var barn, men det kanske är något nytt för alla.

Upptäckte att Freja har en widget för hemskärmen till ID-kortet. Men tog snabbt bort den igen. Inte bekväm med att just det fotot av mig stirrar på mig hela dagarna! :grimacing: Hade varit bättre med en diskret widget på låsskärmen.

1 gillning

På hemskärmen kan man väl lika bra ha app ikonen, den hade ju varit mer praktisk på låsskärmen.

1 gillning

Nu kan man skaffa Freja+ utan att gå till ett ombud och legitimera sig! :smiley: Allt som krävs är ett pass.

1 gillning

Står fortfarande physical location needed?

Du måste köra den senaste versionen, kom för några timmar sedan 10.6.0.