Frågor om UniFi-nätverk

Måste man verkligen ha Java installerat på macOS för att köra Controller-programvaran där?

Undrar om det är rätt mjukvara jag har laddat ner…

Det verkar tyvärr så:

macOS Specific

We stopped bundling Java as of UniFi Network 5.11.47. If you’re installing that release or later please make sure you have manually installed a current release of Java 8 beforehand. Only the Java Runtime Environment (JRE) is required.

Oracle JRE 8 offers the simplest path as it will simply “just work” without requiring any changes. We may investigate alternative JVMs and update this message accordingly.

Från:
https://community.ui.com/releases/UniFi-Network-Controller-6-1-71/0cffd3ed-7429-4529-9a20-9fead78ebf66

Ja, det var bara att krypa till korset…Java installerat.

Då går vi vidare till nästa steg, koppla in USG mellan fiberanslutningen och datorn med Controller-mjukvaran :slight_smile:

Har du en Raspberry Pi så kan du köra kontrollern där. Det är ju bättre ur ett rent säkerhetsperspektiv.

Jo, jag börjar dock med controllern på datorn som ändå bara står och agerar server. Nyfiken dock, varför skulle det vara bättre ur ett säkerhetsperspektiv?

Eftersom Javaversionen som controllern kräver är gammal som gatan. Samt att Java i sig självt är osäkert med ständiga säkerhetshål.
Men jag ska erkänna att jag inte har koll på hur säkert det är med Raspberry Pi heller.

Ok, nu har jag satt upp allt. Sätta upp USG:n gick snabbt (ca 30 min exklusive tiden det tog att hitta var man satte DHCP-spann) och därefter kopplade jag på min accesspunkt som hittades i controllern och jag kunde adopta den.

Jag var inte säker på att min ISP (Bredbandsbolaget) skulle skjuta ut ett IP till mig direkt men det skedde, det såg jag i settings.

En enhet ansluter via 5GHz-nätet och jag kan för mitt liv inte komma på vad det är för enhet, ser bara MAC-adressen. Någon som har tips på hur man hittar det?

Kolla upp MAC-adressen här så kanske du kan lista ut vilken enhet det är.


Installerar en udm Pro på kontoret med tillhörande accesspunkt.

8 gillningar

Testade där innan, tyvärr ingen träff.

En fråga…

Jag har en enhet som jag i controllern har gett en statisk IP. Jag klickade på den anslutna enheten och där slog på togglen för statisk IP och kan den det IP den ska ha.

Dock så verkar inte IP uppdateras utan den håller kvar sitt tidigare tilldelade IP.

Någon som har tips på hur jag gör för att den ska hugga sitt nya, korrekta fasta IP?

Vänta till förnyelsetiden infaller eller förnya manuellt i apparaten.

Starta om enheten.

@mattiL
Apparaten är dammsugaren och jag kan inte ställa in sådant manuellt där. Endast DHCP.

@anon67423984
Det funkar oftast men inte här.

@Thomas , @Zop , @Stefan_Sandstrom kanske har några idéer, ni som kan Unifi?

Jag undrar också över min U6-Lite accesspunkt. När man tittar i controllern eller appen så ser det ut så här :

Tycker det verkar märkligt att accesspunkten listas som ”trådlös” när den är kablad in i en switch. Sedan när man tittar under ”Upplänk”, borde den inte ha ett IP till USG:n där?

Min AP står också som trådlös, bara konstigt val av Ubiquiti att göra så.
Uplink i mitt fall får jag porten på min Ubiquiti-switch istället för ip.

Appen är inte världsklass tycker jag. Funkar det bra för dig så räcker det nog. Antar att APn har fått ett IP om du kollar i controllern via browsern?

du har ju en leasetid som hosten vet om. så om leasetiden är 10 dagar kommer den fråga om 5 dagar om den får behålla ip. Då kommer dhcp ge den en ny.

Det gör mina med. Skall vara så.

Man har kategoriserat enheter efter hur de ansluter klienter till nätverket. Aps ger trådlös access så de hamnar under trådlösa enheter. Under klienter ser du hur datorer, telefoner mm ansluter till ditt nätverk.
Det är ingen anledning till ap att visa eller ens veta om ip till usg. Jag tror den för ett värde om man ansluter en ap trådlöst till en annan ap.

Nu behöver jag nog hjälp, tror jag…

Det att sitta länge med detta igår, ställa in samma fasta IP på enheterna som det var i tidigare routern etc. Satt uppe för länge helt enkelt.

Idag verkar allt ha ballat ur.

När jag gick upp imorse så märkte jag att Aqara-hubben stod och blinkade blått (en som aldrig ger ljus ifrån sig normalt sett), jag upptäckte att mina två Eufy-kameror hade gått ner etc etc. I stort sett allt var från kopplat. Som vanligt har man inte tid att undersöka sådant mitt i morgonstressen men nu när jag tittar i kontrollera så finns det endast EN ENDA produkt som anses vara ansluten :

image

Igår hade jag 25-26 produkter i listan, som det ska vara.

Tittar jag på min telefon så är den heller inte ansluten till Wi-Fi. Eller ja, det står att den är ansluten till 5 GHz-nätet men har plötsligt inget IP, mask eller gateway.

Jag gick in i min telefon och valde att “glömma” nätverket för att sedan ansluta igen, då får jag upp detta :

Men jag har internetanslutning mot samma nät på andra enheter, t ex grabbens iPad.

Vad är det som händer? :open_mouth:

@ante @Hakan_Ander @Stefan_Sandstrom @vargylet