Frågor om UniFi-nätverk

Gör de nån skillnad emot att bara ha en trådad på undervåningen? Och isåfall är de stabilt?

@Thomas

Trådat är alltid att föredra men sonen kör sitt Playstation mot en AP som har wireless uplink till en som är trådad. Helt utan problem.

1 gillning

Så här ser det ut hos mig just nu. Hastigheterna är med i bilden

1 gillning

Vilken av de 2 längst till höger föredrar du?

Den näst längst till höger. Det är en LR (Long Range). Den längst till höger köpte jag mest för att den var enklare att gömma i vårt sovrum.

Två frågor till alla kunniga här i tråden:

#1 Om jag förstått det rätt så har UDM Pro inbyggd VPN? Hur bra är den, hur är prestandan och något jag bör tänka på om jag vill använda den som ett bra alternativ när man är på öppna nätverk för att öka säkerheten?

#2 När jag accessar webbgränssnittet sker det över en ickesäker anslutning. Är det ett problem? Går det att få SSL-certifikat eller något liknande, något som löst detta?

  1. Ja, det har en inbyggd vpn-server. Har inte testat den själv så vet inte hur bra den är. UniFi - USG/UDM: Configuring L2TP Remote Access VPN – Ubiquiti Support and Help Center
    Edit: Tänk på att kontrollera att din router får en publik ip av din isp. Fler och fler isp:er så byter till privata adresser internt i deras nät då det är brist på ipv4-adresser. Har man fått en privat adress så brukar man kunna höra av sig till sin isp och få en publik adress.

  2. Jag antar att du accessar webbgränssnittet lokalt och då är inte behovet så stort av SSL. För att få SSL-Certifikat så måste man ha ett domännamn eller en publik ip-adress att utfärda certifikatet på så går man mot en lokal ip så kan man inte få ett certifikat.

1 gillning

Tack för hjälpen! Jag har egen IP genom Bahnhof så då kanske jag skulle testa VPN-delen.

Trodde man kunde säkra upp anslutningen lite, men som du skriver är det ju ingen större fara när man kör lokalt. Bara det att det skaver lite att inte få hänglåset och att se texten “Inte säker” :slight_smile:

Vad det gäller SSL så funkar det väl med Let’s Encrypt…

Vad det gäller 2. så kan du även välja att registrera din controller i Unifis portal och då kan du nå den var som helst ifrån med SSL-certet redan klart

1 gillning

Vet inte om Let’s encrypt funkar för privata ip-adresser så du måste äga en domän också.

Okej, och då blir nackdelen att man öppnar upp den för extern åtkomst och med de potentiella säkerhetsproblem. Eller är det inget problem då man kommer köra SSL då?

Genom appen (UniFi Network) kommer jag redan år min UDM utifrån så kanske är det redan gjort? Då skulle SSL-delen återstå bara?

Då låter det som det redan är gjort ja. Testa att logga in på https://unifi.ui.com/ med en vanlig webbläsare. Dyker din kontroller upp där så är det gjort och du kan klicka dig vidare för att komma in i den. Krypterat och klart

1 gillning

Japp det funkar! Men lokalt finns det inget sätt att bli av med detta:

image

Det finns men det är inte värt det.

Finns ingen anledning att skydda med SSL när du kör internt

Hur gör man det där? På ui.com eller i controlern?

Jag minns inte då det var så förbannat längesedan men efter att ha googlat lite så verkar det som att det är default om man kör Cloudkey, UDM eller UDM Pro. Går inte ens att stänga av

Vi har alltid haft sinnesjukt dåligt wifi på jobbet, fått starta om router flera gånger om dagarna att man tillslut har struntat i det.

Fick imorse installerat Unifi och wifi har funkat hela dagen :love_you_gesture:t2:

2 gillningar

Jag kör CloudKey gen 2 och lyckas inte vi länken du delade ovan. Funderar på om det måste tillåtas inne i controlern först. Men var? Har det här med detta att göra?