Frågor och svar om 5G i Sverige

Du ska inte slå till på en keps? :roll_eyes: :man_facepalming:

https://cdon.se/barn-baby/unisex-emf-radiation-protection-rfid-shielding-electromagnetic-baseball-cap-p-62907437#fo_c=1753&fo_k=ac86d1272ed88994cd47cf139c7b7f9a&fo_s=gplase

Har börjat se 5G (Telenor) på fler platser i södra Stockholm.

Har ni andra märkt av utbyggnaden av 5G?

Frågan är varför de byggt 5G här innan vissa andra områden? Är det någon chef på Telenor som besöker Padel Zenter frekvent? :thinking:

1 gillning

Märker att jag får 5G när jag åker igenom Gamlestaden.
Logiken på vart de bygger ut är ologisk. Varför Gamlestaden t.ex. när det knappt är täckning i centrum.

Brunnsparken i Göteborg får jag 5G, även Almedal där det mest finns kontor.

Fick Telenor 5G för ett par månader sedan, syntes de första dagarna sen har det inte synts till. Vet inte vad som hände men borta är det.

De kanske testade något. Så här ser täckningskartan ut för Telenor 5G i Peking:

Jag får 5G via Telia i Norrköping och har märkt av att jag får det på flera ställen lite längre från just den centrala delen så verkar som om dom bygger ut det mer o mer.

Det kommer väl efterhand, bara lite lustigt att det funkade precis några dagar då jag uppdaterade mitt abonnemang.

Otroligt fascinerande hur TT tog upp detta - särskilt med tanke på att inga personer i Sverige deltog. Det är som att Ericsson är en institution mer än ett kommersiellt bolag. Naturligtvis ställs frågorna så som man vill ha svaren i denna typen av studie. Vad är din analys @xms67

2 gillningar

Håller med dig till 100 %. Men media nappar otroligt enkelt på undersökningar. Sedan var ju den här pinsamt tydlig Ericson frågar och får till svar att Ericsons system behövs…:roll_eyes::grin:. Att TT nappade beror säkert dessutom på att de måste ge sina kunder x artiklar till idag när nästan alla journalister lediga.

1 gillning

Varför går 5G utbyggnaden så långsamt, iallafall i Göteborg? Där hoppar man till om det står 5G på mobilen, är inte många platser. Med denna hastigheten talar vi år innan 5G är igång på riktigt.

Med basstationer som skall uppgraderas/bytas ut var 300:e meter så är det ju några stycken.

Troligen är inte operatörerna heller nöjda med försäljningen av 5G-abonnemang då ingen riktigt förstår vad det skall vara bra till bland konsumenterna.

1 gillning

… vad ska det vara bra till?
Vi fick en frågan om vi ville uppgradera till 5g på vårt dU familje abonnemang. Var ganska mycket mer i månaden

5G ingår i vårt abonnemang men 4G är tillräckligt snabbt för att göra allt vi gör på våra mobiltelefoner och surfplattor.

Är väl samma sak med bredband hemma. 100 Mbit fiber är mer än tillräckligt för de flesta hushåll.

Det är väl främst mycket lägre latency som är usp med 5G. Men vem föredrar att sitta ute på en parkbänk och spela sitt favoritactionspel, ingen, och vill inte heller betala för det.

I sak är 5G intressant. Jag är en typisk early adopter som garna skaffar det senaste, inte sällan med viss tvekan om jag verkligen behöver det…:roll_eyes::sweat_smile:. Men 5G är ganska kallt för mig som person. Jag ser väldigt låg nytta av det. Självklart skulle jag nappa om det inte kostade något, men som det är nu har jag inte ens kollat upp vad det skulle kosta.

Att sedan 5G är bra på en mer aggregerad nivå, eller för andra är en helt annan sak.

På tre månader har jag fått 5G ett par gånger i Norrköping.

Telias täckningskarta för Stockholm…

1 gillning

Det som stör mig med 5G är ju täckningen.
Vi bor så jag ser 3st 5G stationer från balkongen. Men får inte 5G. Aldrig att det är mer än 300meter mellan.
Men går jag över till andra sidan vattnet så får jag 5G signal

EDIT: Jag ritade var vi bor…syns ganska dåligt

1 gillning