Fototråden för oss som fotar med systemdigitalkameror

Kul att du tycker det! Är en billig Fujifilm. Pappa sprang runt med sin EOS R5 som är så jävla bra, helt magiskt vilka bilder man kan ta, men jag kan inte motivera dom pengarna på ett kamera hus + olika linser.

Hans bild på den här mannen är magi!

4 gillningar

Jag tror det är rätt så personligt hur man vill att en bild ska se ut, man vill ju gärna göra något som är lite “eget”. Jag rör ju mig i en liten värld när det gäller klockor men jag får ofta höra att när de ser mina bilder vet de direkt att det är mina. Det ser jag ju som ett gott betyg. Tyvärr råkar jag ut för många som bara tror att det är att köpa det dyraste och det bästa så kommer det att bli bra bilder. Tyvärr är det inte så utan man behöver träna och lära sig ett redigeringsprogram innan det blir magi.

Många tycker det är fusk att redigera, den gamla stammen som kört analogt var ju tvungen att göra bra bilder direkt i kameran. Allt jag gör i “studion” gör jag helt manuellt, alla inställningar även fokus är manuellt. Jag bestämmer mig vart jag vill ha skärpan innan jag tar bilden, det är ju inget man kan göra med typ ögonblicksbilder. Så tillvägagångssätten är ju olika men i grunden måste man nog ha foto lite som ett intresse, lite som att spela ett instrument. Det tar ett tag innan man kommer över tröskeln och förstår vad man gör.

Redigering bör ju göras mjuk och försiktigt annars är det lätt att överredigera och förstöra bilden. Men som sagt vi gillar ju olika saker så bara för att någon inte gillar det man gör betyder det inte att det är dåligt. En annan viktig sak är ju också att man har en bra skärm som presenterar färgerna korrekt, har man inte det så ser ju bilderna konstiga ut i en annan dator.

5 gillningar

Det blev lite HDR effekt där vilket blir lite onaturligt tycker jag. Denna typ a redigering gör sig bäst på typ gamla byggnader, graffitiväggar och liknade. Vi har inte så vackert landskap i Sverige som på bilden. :joy::joy::joy:

Förstår vad du menar! Ville mest visa @bjorsi att man kan gå lite galet och det går att “poppa” en bild. Finns inget rätt eller fel (jag bytte ju inte ens ut himlen t.ex. :stuck_out_tongue: ), det handlar ju mest om vad man gillar själv. Jag redigerade mina bilder rätt/väldigt hårt i dag för att få den känslan jag ville ha.

2 gillningar

Det är precis så det är.

Ja, jag är lite av den gamla skolan när det gäller redigering, Claes Grundsten, Serkan Günes och Patrik Larsson är vassa naturfotografer som är försiktiga med redigeringen.
Kanske beror på att jag är trött på allt sönderredigerat krafs på Instagram :sweat_smile:.

2 gillningar

Bilder på människor kan man redigera betydligt hårdare än naturbilder (min personliga åsikt)

1 gillning

Man får göra precis som man vill! :smiley: Jag är som sagt bara amatör så jag leker runt med inställningar tills jag hittar någonting som jag tycker passar. Gillar t.ex. Peter McKinnon och hans edits och då är det rätt så mycket. Så länge man är nöjd själv så spelar det ju ingen roll! Jag växte ändå upp i ett hem med eget framkallningsrum som vi trixade i. Långt innan photoshop :stuck_out_tongue:

1 gillning

Här några som jag gått åt lite hårdare på. Skruvat på whites, blacks och vibrance utöver contrast


3 gillningar

Andra bilden är grym!

Första bilden blir aningen förstörd för mig för att skärpan är borta från båten, det är ju den som ska vara huvudsaken. Så antingen hade jag försökt löst det eller bara…

Frukansvärt dåligt gjort men du fattar :stuck_out_tongue:

Skärpan ligger på båten, var tvungen att ladda upp skärmdump på originalet :sweat_smile:.
Här kommer en annan skärmdump på samma bild

1 gillning

Vidare är det alltid svårare att redigera små bilder, man redigerar alltid i största storleken och skärper är det sista man gör innan storleksändringen och att man till sist sparar. En smart sak är att alltid spara den stora redigerade bilden plus originalet om man vill göra något annat med den vid ett senare tillfälle.

Och fota i RAW om man har möjlighet!

Skärpa är ju lokal kontrast. Oftast i mellantonerna. Skärpa är även relativ, en bild med snygg oskärpa kan ofta se skarpare ut.

Skärpning bör ske i tre steg.

  1. Grundskärpa, kompenserar för den mjukhet som sensorn ger. Vissa sensorer har ett anti-alias-filter för att förhindra Moiré. Fotar man i jpeg så lägger kameran på en grundskärpa. I RAW-format får konverteraren (Camera-RAW t.ex.) lägga på grundskärpa.

  2. Effektskärpa. En kraftigare skärpa på enskilda detaljer som man vill framhäva t.ex ögon. Gör en lagerkopia och skärp den med ”smart oskärpa” dölj hela lagret med en lagermask och måla fram skärpan med en pensel med typ 25% opacitet.

  3. Slutskärpa. Läggs på sist. Efter storleksförändring. Hur mycket beror på om bilden ska skrivas ut eller visas på bildskärm. I LR kan man lägga på det vid exporten. I PS kan man skapa en lagerkopia (på alla lager) köra filtret ”High pass” med radien 0,8 och sedan ändra blandningsläge till ”Overlay”. Justera med lageropaciteten.

All skärpning bör göras i 100% visning annars syns inte resultatet.

2 gillningar

Absolut, jag redigerar enbart raw. Kan alltid återgå till original via bilder-appen

Jag har aldrig gett mig på RAW, jpg duger till det jag håller på med. Jag har heller aldrig gett mig på Lightroom. RAW & Lightroom förespråkar ju många i branschen med jag kör old school jpg & Photoshop. :joy::joy:

2 gillningar

Kör raw och darkroom. Behövs manipulering använder jag affinity photo.

1 gillning

Ska prova att gå efter den metoden om jag lyckas ta några bilder i dag! Har ställt in så jag fotar i raw nu också, glömde det i går :joy::man_shrugging:t3:

Blev en del bilder i dag också fast hemma!
Fotat med Canon EOS R5, Godox XPro, Godox AD300Pro och softlight paraply.
Blev runt 950 bilder till slut. Här är några…






Kom gärna med redigeringstips eller feedback! :heart:

10 gillningar

Fantastiska bilder - den där högra hunden på bild 2 vill verkligen ha dig!

3 gillningar