Fototråden för oss som fotar med systemdigitalkameror

Väldigt mycket annorlunda färger och ljus i bilderna jämfört med att fota utan Proraw.

Moment har gjort en bra video om detta som är värd att se.

Är det någon skillnad mellan att redigera annan RAW och Apples PRO raw?

Jag är helt ovetandes om Apples variant men fotar enbart i raw på fullformataren.

Jag är en försiktig själ som sällan vågar ta ut svängarna ordentligt. Istället försöker jag bevara fotot så naturligt som möjligt, så som det såg ut vid exponeringstillfället. Men visst lyfter jag skuggor, lägger på lite färg och tar bort dammfläckar från sensorn.

Här är ett panorama från dagens vandring i Gamla Stan i Stockholm.

6 gillningar

Blir så mycket jpeg-artikfakter om man granskar då.

Det kan man leva med på Internet. :joy::joy: Jag redigerar alltid i full storlek och om jag skärper bilden gör jag det till sist. Sen ändrar jag storlek och sparar.

Värre är det om man ska till tryckeriet och göra något större, då hade jag kanske tänkt om.

1 gillning

Före


Efter

Beskurit bilden för att försöka få till en tydligare riktning. Ljusat upp grabben något och ökat mättnaden lite på kläderna för att få honom att framträda lite mer.
Använder Canon Digital Photo Professional

9 gillningar

Inga förebilder men här är resultatet av några redigerade från dagens tur!















11 gillningar

Är så kul att sitta och pilla med så här är några bilder till!










12 gillningar

Fina bilder.

1 gillning

Tack så mycket, kul att höra från en mäster fotograf som dig! :slight_smile:

1 gillning

Riktigt fina bilder :slightly_smiling_face:

1 gillning

Snyggt! Jag tycker det är knepigt med bildredigeringen, att få bilden att ”poppa”, den där riktiga skärpan. Hur gör ni? :sweat_smile:

1 gillning

Skärpan är det som är viktigast att få bra direkt i kameran. Det är svårt att skärpa en bild på ett snyggt sätt, det blir lätt taggiga kanter. Så fokusera på en bra skärpa, färger, oskärpa och en massa annat är lättare att fixa till i efterhand. Vidare är optiken viktigare än kameran, en kamera i toppskiktet med plastlinser presterar inget bra. Optiken håller massor med år och behöver inte uppdateras, elektroniken är det lite si och så med.

1 gillning

Kameran du har presenterar färgerna mycket bra.

1 gillning

Skärpan finns där, det kanske snarare att lägga kontrasten på en bra nivå.
Tror jag är för feg på alla reglage
Eller så har man helt enkelt för billig utrustning :sweat_smile:


3 gillningar

3 gillningar

Jag är en glad amatör, kan lite grundläggande inställningar på kameran och lite om redigering. I stortsätt alla foton jag tog i dag var med auto inställningar och ISO från en Fujifilm X-A3 med kit lens som är 16-50 mm. Kameran kostar typ 4000 sek ny för 5 år sen. Nu kostar den typ 2500 här.

När det gäller redigering så har jag gjort allt i Lightroom i jpeg format (glömde att jag kunde fota raw).
Det är mest Exposure, Contrast, Tone Curves och Sharpening som jag använder. T.om. de dåliga bilderna som jag importerade har jag fått till rätt bra.

2 gillningar

Ja gå mer crazy med inställningarna. Ibland ska man givetvis vara försiktig men prova redigera lite “hårdare”!


Typ såhär… efter 30 sekunder!

5 gillningar