Fotbollens primadonnor och käppakrig

Du har rätt. De hade bara inte satt något avtryck på mig.

Summa summarum är herrfotboll i OS någon form av B-turnering som få tar på allvar (förutom då om man är arrangerande land). Påminner mycket om hockey-VM i min värld. :crazy_face:

Och sedan kommer fotboll, en annan cirkussport för pajasar, att spelas under OS i Paris i sommar… :crazy_face:

VM är VM. Det är världsmästerskap, går inte att bli större. OS är klart lägre i dignitet.

För (nästan) alla sporter är OS större än VM. För amerikaner är OS alltid större än VM. Kanske just att stärka OS för herrfotboll skulle göra fotboll stort även i USA (om nu du skulle behövas)?
Annars stämmer ju det du skriver för hur det är av idag för herrfotboll men det borde som sagt gå att stärka dess OS-status kan jag tycka. Det funkar ju för damfotboll.

För lagsporterna var det amatörstatus som gällde ända in på 90-talet i OS. Först 1992 fick till exempel spelare från NBA vara med. 1998 fick hockeyproffs vara med för första gången.

2 gillningar

Varför skulle OS-statusen behöva höjas? Vi har ju VM, otvetydigt störst och bäst.

Så var det, ja. Gällde väl även Stenmark på 80-talet som inte fick vara med i några fler OS efter 1980 då han blev proffs. Fast det var ju förra århundradet… :crazy_face:

Men klarar damerna av ett OS med klass skulle väl även de manliga primadonnorna göra det? Skulle ju inte skada att få upp kvaliteten på den turneringen… :crazy_face:

Hur menar du att damerna klarar OS med klass men inte herrarna? Hänger inte med.

Damerna spelar inte EM samma sommar som det är OS. Det är tungt med en hel säsong, EM och OS.