Förstörd resväska – incheckad

Hustrun och sonens bagage försvann på hemresan från deras semester. Nu har bagaget kommit, men ena väskan är förstörd. Ser ut som om någon klippt av sidofästena. De är dock bara låsbara med ett vred, inte nyckel så någon riktigt lågbegåvad måste ha varit i farten.

Tror ni man kan få högre ersättning för den än den blodtryckshöjning jag kommer få när jag ska prata med den ena efter den andra i olika kundtjänster? Hemförsäkringens självrisk på 1500 lär väl motsvara 80 % av vad en ny kostar. Möjligen har även resväskor blivit dyrare..:thinking:

Det finns nog bättre saker att lägga sin tid på, verkar ju bli en plus minus noll affär. Har inte flygbolaget något ansvar? Se det positivt, det blir ju en ny väska i familjen. Kanske var dags att byta ändå och nu putta de dig över staketet. :joy::joy:

1 gillning

Det är lite så jag känner. Ägna en halv dag åt SAS som säker kommer säga att det var tullen i USA eller något sådant och sedan i bästa fall få en tusenlapp..:man_shrugging:

Är det SAS så får du max 35% av värdet, sen gammalt.

2 gillningar

Inget att lägga tid och pengar på skulle jag säga.

1 gillning

Är det Samsonite väskor så borde du ju kunna få en ny väska på garanti.

Tror du det när låset är fysiskt klippt?

Du måste göra en anmälan på flygplatsen, helst innan du lämnar men går att åka tillbaka inom 7 dagar. I vissa fall får det göra online men oftas krävs det att man gör det fysiskt på flygplatsen .

1 gillning

Deras garanti gäller fabrikationsfel, eller godtyckligt enligt Samsonite själva.
Har en Samsonite-väska som ena hjulet åkte på lite stryk på under en flygning, Samsonite sa bara nej, inget fabrikationsfel, vilket det ju inte var.

Samsonites produkter är noggrant testade för att garantera att de reseprodukter du litar på uppfyller våra höga standards. Följaktligen, om det uppstår problem med denna Samsonite-produkt ("Produkten") och om problemet orsakas av fabrikationsfel i material och utförande, kommer Samsonite, efter eget gottfinnande, antingen laga eller byta ut produkten i enlighet med garantivillkoren som anges häri.

Men betalt kan dom ta, frugan köpte en kabinväska för nån månad sen för 5K från dom, förstår inte hur man kan betala så mycket. :smiley:

1 gillning

Från SAS får du antagligen ingenting, tycker dom är helt värdelösa att ha att göra med när det gäller kompensations som inte är lagstadgad.

Har i övrigt aldrig riktigt förstått att man köper dyra väskor som man checkar in för dom kommer osvikligen få sig rätt många törnar. Jag har rätt dyra kabinväskor men har alltid köpt billiga större resväskor för när man behöver checka in.

Fast stämmer det?. På det uppdrag jag är nu så flyger jag inte så mycket men mitt tidigare reste jag 2ggr i veckan (ToR) i 4år och checkade alltid in väskan. En Samsonite, samma väska som jag fortfarande använder när jag reser i tjänsten. Visst är den lite sliten i kanterna men inte ett fel på den.
Många billiga väskor tror jag inte håller i längden.
Köp billigt köp flera gånger

Jag har jobbat ca 12 år med bagahangering på flygplats och jag är helt övertygad om att väskor, likt Samsonite, håller otroligt mycket bättre än billigare resväskor. Ta tex handtag, det lossnat handtag på 100 skitväskor mot 1 Samsonite.

Som vanligt så stämmer utrycker, du får vad du betalar för

1 gillning

Gäller det även med kontanter? :joy::joy:

Nä, du ska nog inte köpa kontanter. Då har du blivit lurad Jocke!

Under de år jag reste riktigt mycket tyckte jag ofta att kollegor med billiga väskor väldigt ofta hade problem med något. Det kunde vara ett hjul som strula, ett handtag som lossnar eller en dragkedja som var trasig. Hända aldrig på mina Samsonite.

1 gillning

Man köper ju inte de till det fulla värdet. :joy::joy:

Resan var inte betald med kreditkort och därmed kanske kortets reseförsäkring kan vara relevant i sammanhanget?

1 gillning

Köper du kontanter till mindre värde så tror jag nog det är några myndigheter som skulle vilja prata lite med dig

Ska kolla, resan betaldes med Amex.

Vi har mer eller mindre bara Samsonite väskor och har aldrig haft några problem och undviker blixtlås där det går. Polaren köper väskor på Rusta och har nog haft problem med alla väskor de har. Inte så kul att tappa ett hjul och kånka runt på en 20+ kilos väska i handen.

2 gillningar