Första augusti införs åldersgräns för vitt snus

Från sajten:
image

Det är omåttligt populärt med vitt snus som är fritt från tobak men som innehåller nikotin och snart blir det 18-årsgräns på “snuset”.

Det vita snuset som det kallas i folkmun är en liten påse full med fruktig smak och nikotin och det är omåttligt populärt bland ungdomar. Det har även sålts in som något “coolt” och många influencers har marknadsfört det hårt. Fram tills nu har det inte funnits någon åldersgräns för nikotin som inte innehåller tobak men 1 augusti blir det ändring på det.

Regeringen har nu bestämt att det skall vara 18-årsgräns på vitt snus och marknadsföringen får inte vara lika “hipp och ball” som den idag är. Undertecknad trodde faktiskt redan det var 18-årsgräns på detta vita snus men så var det alltså inte.

Via: SVT

Konstigt att det inte redan är det. Men bra att det införs.

3 gillningar

Var verkligen helt säker på att det var det så blev lite förvånad när jag såg denna nyhet.

Eftersom vitt snus räknats som tobaksfritt (även om nikotinet utvinns ur tobak) blev det ett kryphål undan tobakslagen.

I Sverige har det inte heller fallit under läkemedelslagen som gäller nikotinavvänjningsmedel, men det gör det tydligen i Finland.

Upptäckte nu att jag gjort mig skyldig till läkemedelsbrott då jag reste hit. Nikotinhalt under 4 mg per påse räknas som egenvårdsläkemedel, Mina prillor med 12,5 mg skulle jag behöva recept på för att föra in till Finland.

2 gillningar