Förslag på vad göra när arbetsgivaren ändrar ens schema så det krockar med familjelivet

Min kära arbetsgivare gör en om organisation och har nu gett mig ett schema där jag slutar 18:00 alla dagar från att i alla år aldrig slutat senare än 16:30.
Detta ställer till det ordentligt för mig då jag har barn i förskola och förstaklass plus att min fru jobbar skift på SUS på akutvårdsavdelningen som har det riktigt kämpigt med Covid-19 utöver alla andra mycket sjuka patienter.
Har självklart försökt diskutera problemet med min chef/schema läggare men fått kalla handen utan minsta förståelse för min familjesituation.

Kolla med ditt fackförbund om han ens har rätten att göra så. Du och arbetsgivaren har ingått ett avtal i samband med att du blev anställd, ett som.ska stipulera arbetstiderna som ni båda har skrivit under.

Ta inte det för givet att han kan göra så.

Är det ändringar för alla? Har du en så kallad nyckelposition, eller kan vem som överta dina arbetsuppgifter? Är du villig att byta arbetsuppgifter om du får tillbaks dina tidigare arbetstider? Mycket frågor men vi vet ju inte så mycket om din arbetsplats.

Svårt at ge några konkreta råd med så lite information. Men det klokaste är att prata med ditt fackförbund. Tyvärr har arbetsgivarna ganska långtgående rättigheter att förlägga och den minska(hyvla) arbetstiden. I de sk. LAS förhandlingarna som pågått och blev klara innan jul så finns förbättringar på flera områden. Men det är ju inte lag ännu.

Som skrivits innan så är det lite mer info som krävs för att bedömma. Men arbetsgivaren har rätt att lägga vilken arbetstid dom vill inom vissa tider beronde på avtalet. Jag som jobbar inom Handels så kan dom ändra hur dom vill mellan 07:00-18:00. Måste meddelas en månad innan förändringen träder i kraft.

Hoppsan vilken respons jag fick, det trodde jag faktiskt inte.
Positivt överraskad helt klart. :wink:
Jobbar för PostNord som brevbärare och ni har kanske hört talas om varannandagsutdeningen som drar igång här den förste februari i Skåne. Detta innebär ihop slagning av flera små kontor till två storkontor där alla brevbärare ska utgå ifrån så alla får någon form av nya uppgifter som t.ex nya distrikt och lite senare sluttider. Det jag vänder mig i mot är att det bara är några få som får betydligt senare sluttider utan möjlighet att variation, ex senare sluttid en vecka för att sluta tidigare kommande vecka.

Tack för förklaringen. Tyvärr är jag nog rädd för att Postnord vinner detta slag med tanke på omorganisationen. De kommer säkert att hävda att detta är ett steg i att så många som möjligt ska få behålla sina anställningar och då krävs det vissa justeringar. Troligtvis kommer facket att hålla med “då man ska vara glad att inte bli uppsagd”. Som tidigare nämnts, ta kontakt med facket och se vad de säger. Sen borde du ju göra en skriftlig “överklagan” där du belyser din livssituation och lägger fram varför du har ett behov av att behålla dina gamla arbetstider. Ett överklagande ska innehålla relevanta saker mot beslutet man överklagar, inte “tycka synd om sig själv” vilket det ofta blir istället. Så fundera gärna en gång extra innan du presenterar varför du inte kan jobba som de önskar.

Lycka till.

Känns ju som en klassisk facklig fråga. Säg att arbetsgivaren, PostNord, vill/måste ha arbete utfört på den tiden de sagt. Då återstår att organisera arbetet på ett så bra sätt som möjligt, där brukar lokala fack kunna få till en hel del förbättringar.

Jag killgissar att fd brevbärare är attraktiva på marknaden för bud- och logistik? Det är en lösning så att säga.

1 gillning

Som jag nämnde längst upp, ta kontakt med ditt fackförbund och rekognosera vilka ramar arbetsgivaren har rätten att röra sig inom. Använd fackförbundet, det är DIN resurs och en du betalar för (vilket jag nu utgår från att du gör :slight_smile:).

Sedan är det som @Esse är inne på, det finns fler potentiella framtida arbetsgivare. Man står sig själv närmast.

Enligt diskrimineringslagen 3 kap 5 §:

Arbetsgivarens arbete med aktiva åtgärder ska omfatta

  1. arbetsförhållanden,
  2. bestämmelser och praxis om löner och andra anställningsvillkor,
  3. rekrytering och befordran,
  4. utbildning och övrig kompetensutveckling, och
  5. möjligheter att förena förvärvsarbete med föräldraskap.

Åtminstone borde chefen vara öppen för att diskutera frågan och ha goda skäl till varför de inte kan hjälpa dig.

1 gillning

Facket är inkopplat och en dialog är inledd, men lite som Esse nämner så är förtroendet för min arbetsgivare inte var det en gång var.
Fortsättning följer…

4 gillningar

Lycka till!

Jag skulle i ditt läge söka ett nytt jobb och byta. Förstår att det kanske inte är så bara men är man inte en nöjd ska man inte vara kvar. Tyvärr skiter de väl i det också tar bara in någon ny.

Eller så går du hem den tid du behöver varje dag bara. Då får de sparka dig om de har problem med det och säkert lite jobbigt med facket. Idiotiskt att inte ta hänsyn till folk med familjer, det går ju i vågor om några år är dina barn stora och någon annan behöver sluta tidigare.

En annan tanke inte så att du jobbat länge och har en högre lön och att de typ gör en fuling att schemalägga såna pass på folk som kanske kostar lite mycket? Det är svårt att sparka folk i Sverige men det är klassiskt att ge någon tråkiga uppgifter eller liknande så att de tillslut säger upp sig själva…