Formel 1-VM 2024

Hade inte Hamilton gjort bort sig i kvalet så hade han både startat Pole och vunnit idag tror jag, han hade riktigt bra fart

Bra race för andra året i rad i Vegas. På pappret borde det ju inte vara det men det funkar verkligen.

Jag har sagt det förut om vilken säsong vi har fått se! Multipla vinster av Verstappen, Norris, Piastri, Leclerc, Sainz och Russel, samt en vinst för Hamilton. Förar-VM avgörs med bara två race kvar och konstruktörs-VM kommer säkert leva hela vägen till slutet av säsongen. Håller tummarna för att det ser ut såhär nästa år också.

2 gillningar

Man kan ju hoppas att det är lite jämnare i början av nästa säsong, i praktiken så var det ju avgjort redan i Brasilien i år. Jag vill ha race om VM titeln fram till sista racet. Men helt klart den bästa säsongen hittils under hybrid-eran. Med tanke på att det blir stora reglementsändringar 2026, så är det väl inte så troligt att något team lägger stora resurser på att utveckla 2025 års bil, så vi borde ju ha ett ganska jämnt startfält om allt fortsätter som andra halvan på denna säsong :slight_smile:

Edit: Jag är nyfiken på vad HAM kan hitta på i Ferrari, personligen tror jag att det inte kommer bli någon succé. Han kanske har en högre lägstanivå än SAI, men samtidigt är hans toppar färre och färre. Är det han som ska hjälpa LEC att ta sin första titel månne?

Man undrar ju lite hur diskussionerna har gått. Är Hamilton där för att vara mentor till Leclerc? Han fyller 40 nästa år och har redan vunnit sju gånger, är han hungrig nog för att verkligen vilja vinna? Det pratas ju en del om att Leclerc, Norris etc. inte riktigt har tillräckligt med killer instinct för vinna förar-VM och Hamilton har ju bevisat att han har det.

Tycker också att det ska bli spännande att se vad alla rookies kan göra nästa år.

I vilket fall som helst hoppas jag på att alla fyra toppteamen får till bra bilar under vintern och vi får se en början på säsongen som den här slutat.

1 gillning

Här händer det grejer. GM/Cadillac är klara som 11:e team 2026. Ska bli spännande att se hur konstellationen faktiskt kommer se ut. Kan inte tänka mig att Andretti inte är inblandad. Får vi se Herta i F1 nu?

1 gillning

Läste igenom nyheten på F1 och såg inte att man nämner Andretti alls. Inte ens som partner till GM. Känns som det skar sig ordentligt med Michael iom att detta kommer nu när han klivit åt sidan.

1 gillning

Jo, jag noterade samma sak. Men faktiskt lite konstigt att dom inte nämner Andretti ändå, speciellt nu när Michael inte längre är CEO, det är ju dom som har racingkunskapen den har ju inte GM.

Andretti har ju även byggt upp en F1-organisation. Andretti lär vara med på ett hörn.

Precis så jag tänker också.

När man pratar om det.

edit: Det är Andretti i Cadillac-kostym tydligen. Deras faciliteter/organisation etc.

1 gillning

Verkar som att Mario Andretti och Stefano Domenicali har inte riktigt varit bästa kompisar. Så en kombination av att Stefano kliver av som VD för F1 och Mario inte ha någon officiell roll inom GM satsningen på F1 har gjort det möjligt för det 11 teamet

Både Mario och Michael verkar ju vara lite paria för F1 och man kan ju inte låta bli att undra varför. Förståeligt att det är viktigt för F1 med ett starkt commitment från GM (men det hade dom ju tidigare också), men det verkar också viktigt att utesluta varumärket Andretti. Får se om det ändrar sig...

Är det i övrigt inte like underligt att GM valt Cadillac som varumärke? Vet att dom gjorde det redan med IMSA men Cadillac känns så oerhört "gubbigt". Dom kunde återuppväckt Pontiac t.ex.

Säker många gubbar som kollar på F1 så bra kategori att synas för. Inte för att vi är gubbar men alla andra menar jag :grin:

2 gillningar

Det naturliga i min värld hade varit att använda varumärket Chevrolet. Det ser man ju redan flitigt i IndyCar

Tänkte inte på det men det är ju helt rimligt. Undrar varför dom valde Cadillac till IMSA för några år sen.

Men GM har väl aldrig varit bra på varumärkesvård...

Det verkar som att de kommer köra Ferrari-motorer till att börja med. Det skulle kanske förklara varför de inte använder Chevrolet som märke med tanke på att Chevrolet faktiskt bygger motorer till Indy.

1 gillning

:clap:t3::clap:t3::clap:t3:

Nån som såg sprintkvalet igår? Jag ser ju resultatet, men hur såg det ut på banan?

Varför släppte Lando Oscar på sista varvet?