Formel 1-VM 2022

Det är bara fel när det gäller Max, Perez var rätt så långt efter. Behöver Perez hjälp från Max i Abu Dhabi för att komma före Leclerc så kommer han få den hjälpen, enligt Max.

Ja ofta är det fel att bara vara MAX. Inte lika underhållande som OCO och ALO såpan dock.

Va övertygande om att HAM skulle nosa RUS i baken men han lyckades inte ta ikapp, medvetet eller har han lagt av sig?

Jag tyckte det var svinigt gjort. Perez har hjälp Max och teamet hela säsongen och Verstappen har redan vunnit VM. Finns helt enkelt ingen anledning att inte släppa förbi Checo.

1 gillning

Han hade någon anledning som man tog internt. Tydligen utagerat redan efter racet.

Tydligen fanns det; är reda utrett internt säga det, men vet jag :man_shrugging:t3: Media är inte mycket att förlita sig på, det jagar mest content.

Får se om några dagar när helheten börjar komma fram i det lite mer seriösa kanalerna

1 gillning

Jag vet inte men det här var tydligen radiotrafiken där det knappast låter som teamet är nöjda med Max. Jag kan iallafall inte förstå hur han kan motivera det.

Man pratade i teamet om det efteråt och det var utagerat. Men visst är det kul att vi får höra radiomeddelanden så alla kan spekulera och tycka, samt media gå bananas. :slight_smile:

Ja eller hur, alltid kul att se hur olika personers valda sanningar i sådana här situationer.

För Teamet skulle VER släppt förbi PER. När det gäller SAI och LEC så handlade det ju om pallplats och och är lite annorlunda

Hans enorma ego blockerade radiomeddelandet.
Och han erkände att han avsiktligt körde in i Ham .
Osportsligaste föraren på många år

LEC behöver ju alla poäng han kan få i fighten om andra platsen i mästerskapet, precis samma som PER

Blev nyfiken, var har du sett de?

Intervju efter racet. Såg det på Twitter

Visserligen, men att ta någons pallplats är en större grej än att byta från 6e till 7e plats. Tycker jag i alla fall.

2 gillningar

Läste denna nyss i flödet om vad Ferrari tänkte.

” Scuderia Ferrari boss Mattia Binotto provided more details about why the Italian side opted not to change the positions of its drivers. The Ferrari team principal pointed out that the race stewards were investigating for a potential incident involving Carlos Sainz and they did not want to risk losing even more time in case the Spaniard would have received a time penalty at the end of the race at Interlagos.

The moment was related to Yuki Tsunoda and was created by oversight from the FIA, which forgot to inform the Japanese racing driver to overtake cars and rejoin the lead lap during the last Safety Car period, as pointed out by Mattia Binotto. The FIA then confirmed this information.

One other key issue for which Ferrari had to refuse Charles Leclerc’s request to be let past Carlos Sainz was the fact that Fernando Alonso and Max Verstappen were right behind the Monegasque driver, with the Alpine of Fernando Alonso even running on much newer tyres, which meant Ferrari did not want to take the risk of losing points in the Constructors standings, especially taking into consideration Mercedes’ one-two finish.

“Swapping the two cars on the last straight was certainly tricky because Charles had got Fernando and Max just behind,” he explained. “So certainly it could have been tricky and somehow dangerous. But more than that, we knew that we were under investigation for what happened behind Safety Car with Tsunoda. We were cleared off by race control at the time so we were quite, let me say, comfortable, but without having a conclusion on that matter it would have been risky. A five-second penalty, for example, would mean that Carlos would have been losing more than one position. So for the constructors championship it was certainly better to stick with the positions and the gaps on track.” – Scuderia Ferrari boss Mattia Binotto at the end of the Interlagos event.”

2 gillningar

Med tanke på Ferraris facit rent strategiskt ska de nog akta sig för alla former av utsvävningar denna säsong :slight_smile:

Kul med lite action i helgen mellan HAM/VER, ALO/OCO och VER/PER. Känns som hela internet håller på att välta och det är kul när det hettar till :slight_smile:

2 gillningar

Kör ni F1TV? Såg att priset om man väljer t.ex. Nederländerna är ca halva priset mot i Sverige. Någon som vet om allt är helt på engelska ändå? Verkar vara samma sändning men vissa länder är lokaliserat. Ok att priserna skiljer men mellan SE/NL känns det konstigt att skillnaden är stor.

Jaha, det va den säsongen de. Slutet va ganska fair ändå tycker jag. LEC förtjänar andra platsen tycker jag

2 gillningar

Bra säsong över lag tycker jag. Lite väl stor dominans av Red Bull och Verstappen men nya reglementet har ju fungerat och det har varit tajtare racing genomgående. Håller tummarna för att det blir ännu jämnare nästa säsong där Red Bull, Ferrari och Mercedes alla tre är med i toppen och förhoppningsvis ytterligare ett eller två team (Mclaren och Alpine) som kan vara med och utmana till och från.

Visst är det dominans av RedBull men hellre det än fortsatt dominans av Mercedes som det har varit i många många år innan dess, lätt att glömma att det ofta tyvärr ha varit dominans av någon den senaste tiden.

Men helt klart att reglementet har varit en stor förändringar, kan bli kul nästa år.