Flytta eSIM till ny telefon?

Har Telia eSIM och ska flytta det till nya 12 Pro. Hittat tre sätt

  1. Via någon automatisk som iPhone ska ha, det fungerade inte på mitt eSIM
  2. Läsa av gamla QR-koden. Det går inte då den är grå och överstruken.
  3. Ändra mitt eSIM till ett fysiskt sim. När det sitter i telefonen ändrar man det till ett eSIM.

Det 3e alternativet är det enda jag hittar som fungerar men är ju superstenålder. Gjorde så på en annan telefon och det blev rörigt med primärt och sekundärt.

Någon som vet ett annat sätt?

Om jag förstått det rätt går det att skapa en ny QR-kod på Mina sidor.

2 gillningar

Klicka på abonnemanget det gäller och därefter Lås upp - spärra - beställ simkort. Välj e-sim och sedan kan man e-posta QR-koden.

2 gillningar

Stämmer mycket riktigt, så vida du kan administera detta i mitt telia kan du skapa ett nytt e-sim därigenom

1 gillning

Måste kollas.

Någon som vet hur det fungerar med Tele2?

Det fungerade perfekt! Telias chatt visste inte detta och då ”tvingade” jag honom kolla med någon om det inte fanns något enklare sätt.

1 gillning

Jag visste detta och jag är kund hos Telenor. :flushed:

2 gillningar

Du måste nog begära en ny kod som kommer med posten om Tele2 ännu inte fixat det digitalt.

Installerade precis Esim från Telenor, gick bra och smärtfritt. Hur gör ni med pinkod till esim? Skippar det och nöjer mig med telefonens faceid & lösenkod? Eller ska man dubbelsäkra och även ha pinkod till Esim? Den är ju avstängd som standardval.

Jag kör pin av gammal vana. Känns dock ganska onödigt.

2 gillningar

Ja det är ju inte så jobbigt då den bara behövs när luren varit avstängd.

Har inte använt SIM-pin på många år, säkert 15-20 år sedan sist. Första som stängs av vid nytt SIM-kort.

3 gillningar

Samma här.

3 gillningar

Stört att det fortfarande är pin på nya kort.

På kort kan det väl vara på sin plats med pin kod. Om man tappar telefon med kortet i är det ju bra om man inte bara kan stoppa in det i en annan lur och ringa utomlands.

1 gillning

Fast för att Hitta min iPhone / Android skall fungera måste simet vara aktivt så därför stänger alla av pinkoden ändå direkt.

Där ser man, jag trodde det var IMEI nr den använde. Så om man tappar telefon och simkortet tas ur kan man inte hitta den med hitta min iPhone? Men man kan hitta upphittarens telefon om han har en iPhone och stoppar i mitt kort?

Det är Apples respektive Googles egna system som hittat dem men för att det skall fungera måste telefonen vara igång och med aktivt simkort. Annars har den inte tillgång till nätet.

Flyttar du sim-kortet till en annan mobil så kommer du inte kunna hitta din egen på grund av samma anledning :slight_smile:

Någon som vet vad som händer med esim om man ominstallerar en iPhone? Måste man ha nytt QR-kod tror ni, har Telia företag