Flygbild av Arlanda

Inte ofta en får en så här bra överblick av hur Arlanda faktiskt ser ut. Av allt att döma så startade vi från den bortre reservbanan för ett tag trodde jag att planet skulle köra på marken till Kastrup.

Och så en med liten flygmotor med.

15 gillningar

.... Bättre reserv banan?

Nu rättstavat :slight_smile:

:slight_smile: var nog inte särskrivningen jag tänkte på.... Visste inte det fanns en reservbana på Arlanda....eller att någon flygplats har det överhuvudtaget

Byggd 2003 och ingen gillar den – Arlanda vill ju ha en tredje parallell bana i stället.

godare så

Är inte hela Arlanda Köpenhamns reservbana ? :laughing:

2 gillningar

Ah du tänkte på den. Den är väldigt bra för då är inflygningen över @Marcus_Attefors

Men att man vill ha den parallelt har jag aldrig hört något om?.

Läste det här: Swedavia-VD: Därför behöver Arlanda en tredje parallell bana – flyg24nyheter

1 gillning

Väldigt intressant läsning.
Men om man går på volymen flyg på Arlanda så skulle de klara sig i många många många år på 2 banor.

Som du vet har tex LHR bara två banor och är enormt högre volym av flyg än ARN.

Om man pratar parallella banor så är det 08 och 26 som är den som inte går parallelt och jag misstänker du tänker på 19L/01R som den som tar evigheter att taxa till och även är den senaste banan?

1 gillning

Jag tar alltid med en eller två i reserv om flygmaten tagit slut

Ifall man inte räknar geografiska regioner, som t.ex. kommuner, så är Arlanda den näst största arbetsplatsen till ytan i Sverige.

Den största är Aitikgruvan utanför Gällivare. Den är till ytan dubbelt så stor som Arlanda. Betydligt större än centrala Gällivare och syns rätt tydligt från rymden.


Laddar upp: Skärmavbild 2023-04-25 kl. 09.24.24.png...

1 gillning