Flams och trams

Kraniet från säfflebon förvånade lite, i övrigt i linje med mina fördomar.

1 gillning

För att vara petig så är mans och kvinnokranier lite olika, går oftast att se skillnad på dem.

Även hos de som säger ”Chex”?

Korrekt svenskt uttal enligt gamla akademieledamoten Sture Allén ska vara chex så då är väl sista bilden hur svenskar ser ut… :crazy_face:

1 gillning

Vad händer med kebab med den logiken? Chebab? :grin:

Lätt!

Joakim Berg från bandet Chent.

Svensk uttalsregel är tydligen ”tje-ljud före mjuk vokal”. Men om det är ett inlånat ord kan det vara annat uttal, det får väl gälla för kebap. Detsamma gäller för egennamn som kan uttalas lite si och så.

Vissa påstår att kex är samma ord som engelskans cake så därav ska det uttalas med k. Andra tycker det är dialektalt vilket jag tror stämmer rätt väl - har svårt att höra en göteborgare säga kex, medan nog stockholmare inte säger tjex.

3 gillningar

Tjetjup.

Delete, check. Eller keck? :joy::joy:

edit: Tar bort min text för såg en redan skrivit om det...

:heart:

bild
Meowmeowmeowmeow.

5 gillningar

Samtidigt skriver han vad som gäller i 99 fall av 100 och inte 100 fall av 100, vilket gör att argumentet bara blir en gissning. Kraniebilden ovan är däremot biologiskt riktig.

Kök, kiosk, kila, kela, kön (man/kvinna, inte folk i följd :stuck_out_tongue: ) osv.

1 gillning

Apropå chebab. En bekant beställde en kebab en gång, han som tog emot beställningen förklarade att det heter chebab. Så min bekante beställde en chebab med chola, tydligen uppskattades inte det skämtet :joy:

2 gillningar

Chöttbullar bör det stavas :nerd_face:

1 gillning

Låter som jag och kapris. Började älska kapris förra sommaren.

1 gillning

Har fortfarande svårt för kapris

Det tog mig 40 år att lära mig älska kapris. Nu vet jag inget jag inte gillar längre i matväg.

Inte min grej, men säkert bra för de som provar :blush:

1 gillning