Fitbit Charge 4 - den svenska recensionen

Från sajten:

Om det här är en smart klocka eller ett aktivitetsarmband är oklart. Men det finns några saker som gör Fitbit till ett riktigt intressant val.

Det finns två versioner av Fitbit Charge 4, en Fitbit Charge 4 för 1690 kr och en Fitbit Charge 4 Special Edition som kostar 1890 kr. Fitbit Charge 4 Special Editions är en version med extra snyggt band men det finns ingen annan skillnaden mellan de två versionerna. Den här gången har nämligen inte specialutgåvan några extrafunktioner så som på tidigare modeller

Vi har tidigare testat Fitbit Charge 3 och varit nöjda med den och Charge 4 gör oss inte besvikna. Men det finns en stor skillnad och den skillnaden stavas GPS. Med Charge 3 så var vi tvungna att använda en koppling till exempelvis Strava och sen ha med telefonen hela tiden om vi ville ha in GPS-information när vi använde Fitbit .

Vad som verkligen var det som fick mig att gilla Fitbit Charge 3 var batteritiden och med Charge 4 så har vi samma härliga batteritid på hela 7 dagar. Men det här gäller bara om du inte använder GPS. Med GPS aktiverat vid träning så håller Charge 4 cirka fem timmar enligt Fitbit själva och när jag har använt den så ligger det mellan just mellan fyra till fem timmar.

GPS ligger i samma fält som de flesta träningsklockor med GPS men när den presenterar GPS-graferna så är den något mjukare i kurvorna och 90 ° kurvor blir inte 90 ° utan istället blir det böjda linjer. Man skulle kunna säga att den Cut corners.

Apple Watch vs fitbit

Fitbit Charge 4 till vänster och Apple Watch S5 via Strava till höger

För att sätta igång en träningsaktivitet så trycker vi först på sidan av Fitbit, sveper till höger, väljer träning, väljer vilken sorts träning, trycker start, ser att triangeln för GPS dyker upp och därefter trycker vi på startpilen. Då sätter träningen igång. Det är en knapptryckning för mycket. Första gången jag var ute och sprang så tryckte jag inte på pilen sista gången och ingenting registrerades. Men har vi väl lärt oss hur många gånger vi ska trycka så kommer det inte vara ett problem. För att pausa träningen så trycker vi på sidan av Fitbit Charge och trycker vi en gång till så kan vi avsluta träningen. Under tiden vi tränar så får vi upp tid och antal kilometer vi avverkat, trycker vi på skärmen så kan vi byta till hastighet, medelhastighet, puls, minuter i olika träningszoner, kalorier, steg eller antal varv.

IMG_1516 IMG_7220 IMG_1148 IMG_7877 IMG_3965 2 IMG_4364 !

Fler funktioner

Fitbit Pay är Fitbits egna betalsystem. En hel del banker har hoppat på det här. Du kan helt enkelt koppla ditt bankkort till Fitbit Charge 4 och betala med armbandet där det finns terminaler för att blippa. Bara här har vi två funktionen som själva kan vara värda 1690 kr. Kontaktlös betalning och GPS. I Sverige är det för tillfället Danske Bank (Mastercard), Eurocard (Mastercard), Länsförsäkringar Bank (Visa), Nordea, Swedbank (Mastercard), SEB (Mastercard), Revolut, TransferWise (Mastercard) och bunq (Mastercard).

Fitbit sömnanalys är nästa sak på listan över saker vi gillar med Fitbit Charge 4. Jag gillar att samla data och data om sömnen är kul om det används rätt. Jag använder det för att kolla på över tid och aldrig på morgonen för att se hur sömnen varit under natten som varit. Detta för att vår upplevelse av hur utvilade vi är på morgonen sällan stämmer överens med antal timmar vi sovit. Vi sätter in ett mål för hur mycket sömn vi tycker är optimalt för oss och sedan får vi poäng mellan noll och 100 för hur nära vi kommer vårt mål. Det här kanske kan vara en bra funktion för folk som glömmer att gå och lägga sig. Själv ligger mitt snitt på 70 till 80 poäng med ett snitt på 5 timmar och 38 minuter.

Fitbit charge 4

Fitbit har utlovat att det kommer en ny funktion som de kallar smart väckning. Det är något vi sett tidigare i andra smarta klockor. Det hela handlar om att armbandet registrerar när vi sover som lättast och väcker oss då. Givetvis så väcker inte klockan oss mitt i natten för att vi sover som lättast då utan vi ställer in vilken tid som passar oss att vakna och inom ett tidspann på 30 minuter så kommer klockan väcka oss när vi sover som lättast. När det här kommer är högst oklart. Fitbit har sagt ”senare” men det kan betyda när som helst när det kommer till teknikföretag.

Spotifyappen. Nej, det är inte spotify på Fitbit Charge 4, nej du kan inte lyssna på musik offline med Fitbit Charge 4. Det här är en app för att kontrollera Spotify spelare. Inte mer och inte mindre. I mitt tycke så går det att snabbare att gå till enheten jag vill styra och ändra där. Men det måste poängteras så att ingen tror att det är Spotify musik på Fitbit Charge 4.

Vad som är nytt och användbart med Charge 4 är Active Zone Min­utes. Det är en ny form av mät­metod för att fak­tiskt ge en mer kor­rekt feed­back till använ­dar­na kring deras rörelse.
Active Zone Min­utes baseras på rek­om­men­da­tion­er från ledande häl­soor­gan­i­sa­tion­er inklu­sive Värld­shäl­soor­gan­i­sa­tio­nen WHO, Amer­i­can Heart Asso­ci­a­tion och det amerikan­s­ka häl­sode­parte­mentet, som rek­om­mender­ar 150 minut­er av måt­tlig till inten­siv aktivitet var­je vec­ka.
Fit­bit räk­nar nu ut dina per­son­li­ga trän­ingszon­er som baseras på ålder och vilopuls på mor­gonen. Den upp­dat­eras kon­tin­uerligt utifrån vad vilopulsen var­it på mor­gonen.
Det finns tre oli­ka zon­er att röra sig mel­lan, fettförbränning‑, puls- och topp-zonen. Så fort vi kom­mit upp över fet­tför­brän­ningszo­nen så kom­mer vi få dub­bla poäng. Det vill säga att en timmes prom­e­nad med hun­den räk­nas som 60 minuter/ 60 poäng medan en löp­tur med hun­den på 30 minut­er ock­så ger 60 poäng.

Fitbit Charge 4

Det här är dels motiverande för att pusha den där promenaden lite hårdare. Vad Fitbit gör här är att de tar olika pulszoner och ger oss olika poäng för var vi ligger någonstans under träningen. Fitbit har ställt in så att vi får en notis varje gång vi går upp till en ny zon vilket kan vara motiverande, men också väldigt störigt. Så för min del har jag stängt av notiserna för detta. Det går nu att efter en löprun­da, med hjälp av GPS och reg­istrering av pul­szon­er, se var någon­stans längs löprun­dan som det var mest ansträn­gande. Ytterli­gare en ny funk­tion som vi gillar är att Fit­bit nu kan mär­ka av automa­tiskt om vi är ute och rör på oss, så har vi glömt sät­ta igång reg­istrering av ett löp­pass så finns det redan reg­istr­erat. Det här har fungerat med varierande resultat för mig. Ibland har Charge 4 registrerat ett löppass som jag glömt sätta igång och ibland så gapar det tomt när jag väl kommer hem.

Klockan har även en kalender och genom Fitbit-appen i telefonen så ger du behörighet att lägga till kalender så att du kan se dina kommande händelser. Fitbit har slängt in en ”Relax” app på klockan som genom en cirkel som pulserar ska vi andas och bli mer relaxade. Det finns i två och fem minuters övningar. Personligen har jag använder jag mig inte av guider för att andas och Fitbits version tillför inget nytt som gör andningen revolutionerande.

Nästa app på klockan är timers och det finns två varianter, nedräkning och stoppur. Både bra till löpbanan och äggkokandet. Nästa app är alarm som endast vibrerar lätt på armen i stället för att ge i från sig ljud. Det här är mycket praktiskt om man delar sovrum med någon som inte vill bli störd av ens alarm på morgonen. Vi kan anta att det är under den här appen som Fitbit sedan kommer att lägga in funktionen för smarta alarm.
Det finns en väderapp som använder sig av GPS för att visa hur vädret är där man är för tillfället men det går även att lägga till andra platser för att se hur vädret är hos kompisar eller på det där favoritstället två timmar bort.
Under sista appen som är inställningar så går det att sätta ljusnivån till Normal, Auto eller Dim. Dim är så pass svag att det enbart är i ett kolsvart sovrum som det är rimligt att använda. Utomhus upplever vi Normal att vara något ljussvag och det blir svårt att se displayen även i skugga. Detta illustreras i videon där vi filmar displayen i skugga men trots detta har svårt att avläsa skärmen i alla vinklar. Under inställningar går det även att ändra vibrationerna till Normal eller Starka och om pulsmätaren ska vara på eller av. Det går även här att ställa in om Sleep Mode ska vara av eller på eller gå efter ett schema. Sleep Mode gör att displayen dimmar ner sig själv och sätter vi den på schema så dimmar den ner sig mellan vissa tider.

Fitbit Charge 4

Precis som många andra tillverkare av smarta klockor och aktivitetsarmband så har Fitbit en egen form av laddare till den här produkten. Det är samma klämma som vi har sett till de tidigare Charge modellerna.

Teknikveckan rekommenderar

Betyg

  • Pro­duk­tk­val­ité: 4/5
  • Funk­tion 4/5
  • Design: 4/5
  • Val­u­ta för pen­gar­na: 5/5
  • Total­be­tyg: 4/5

PLUS

  • GPS
  • Kontaktlös betalning
  • Batteritid på 7 dagar
  • Sömnregistrering
  • prisvärd

MINUS

  • Samma design som förra årets modell
  • Displayen kan stundtals upplevas som ljussvag utomhus
  • Det behövs för många klick för att sätta igång träningspass.

Sammanfattning

Det här är en produkt som kostar 1690 kr, har en batteritid på sju dagar, har kontaktlös betalning inbyggd och kan användas med GPS. För det här priset så är det otroligt mycket saker. GPS håller i fem timmar om den är fulladdad. Så letar du efter ett träningsarmband som ska med dig på långa dagsturer och registrera GPS så är inte det här rätt produkt men är du ute efter att kunna registrera GPS på träningsturer på under fem timmar och samtidigt få en hel del funktioner därutöver så som långt batteritid så är det det bästa du kan få för 1690 kr.

Affiliatelänk till webhallen: Fitbit Charge 4

Hade hoppats på mer löpning i videon så att @RolexJocke kunde snabba upp den och göra Galenskaparna.

I övrigt ser jag ingen anledning att bära något annat än en Apple Watch på handleden.

2 gillningar

Så svårt att filma sig själv när man springer och allt material vi har på löpning har @Esse gömt på en hemlig hårddisk i sin källare

1 gillning

Nu har du mer bortförklaringar än Marcus.

Haha flugor kallas det inte bortförklaringar!

Jag har massa material på när thor springer! :nerd_face:

Nu försöker du bara flytta fokus från din källarhårddisk

Den är på andra våningen.

Hejsan jag ställer frågan vika hand höger eller vänster arm jag tänkte hur gör tisp mig som jag köpte vet hur vika vem är bäst