Finland släpper in Huawei på 5G-marknaden

Från sajten:
image

Det är den finska tidningen Hufvudstadsbladet som rapporterar om att Finland inte tänker stoppa Huawai för att ta sig in på 5G-marknaden.

Sverige har valt att stänga Huawei ute från 5G-nätet, men Finland vill inte beskylla enskilda bolag eller utesluta produkter baserat på var de kommer ifrån. De väljer också att avvakta med att ta beslut om lagar kring elektronisk kommunikation i riksdagen.

Via: Hufvudstadsbladet.

Finnarna med Linus i spetsen hackar väl om grejerna så att Finland spionerar på Kina.

En sak som jag tyckte va lite märkligt med PTS beslut var att de namngav just huawei och ZTE. Varför inte allt som kommer från kinesiska bolag? Förstår att man kanske inte kan välja bort sånt som tillverkas där, men hur svårt är det för dessa bolag att fixa ett nytt bolag som kan sälja utrustning till oss?
Finns det reglerat någonstans?

Det är väl de två bolagen från Kina som gör radioutrustning?

1 gillning

Precis, onödigt att lista HelenOu666 och 5 miljoner andra bolag. :laughing:

Jo men om de två blir spärrade så kanske ”kina” kan starta upp ett nytt bolag som använder deras teknik. Inte vet jag? Jag tycker ofta man ser exakt samma kinaprodukter men det är olika loggor/företag som släppt prylen.

Det skulle kunna hända, men lagen är skriven på ett sådant sätt att det görs löpande utvärderingar av nätutrustningen.

Det är ju bra. För mycket kan ju hända på de år vi ska bygga ut 5G nätet.
Jag var faktiskt lite förvånad över att ”Sverige” skulle ta ett sådant beslut om att stänga ute Kina i denna upphandlingen. Trodde inte att man skulle gå så långt.
Men jag tror det finns några rätt allvarliga rapporter om vår framtida hotbild. Försvarets upprustning, ständigt snack om vår ”nya” (men diffusa) hotbild som målas upp m.m. har väl gjort så man behöver ta dessa beslut.

Som utav en händelse släppte vi precis ett podcast-avsnitt på detta ämne!

Lyssna via Acast eller Spotify (eller vilken poddtjänst du föredrar)

1 gillning

Att förbjuda enskilda företag funkar, men skulle man förbjuda ett helt lands produkter då blir det mer problematiskt, man måste gå igenom företag för företag.

I dagens värld där det handlas en hel del då är det mer eller mindre en krigsförklaring att förbjuda alla produkter från ett land. (dvs handelskrigsförklaring)