Fästingdödande piller visar lovande resultat i människoförsök

Från sajten:
image

Tänk dig en sommar där vi alla hjälps åt till att döda fästingar! Ett nytt piller kan göra det här möjligt och stoppa sjukdomar som borrelia.

Forskare har utvecklat ett piller som dödar fästingar efter att de biter människor. Det här kan minska risken för sjukdomar som borrelia. I de första testerna har pillret visat sig vara både effektivt och säkert. Från första dagen dog 97 procent av fästingarna efter ett bett på testpersonerna. En enda dos hade även dödlig effekt efter 30 dagar då 90 procent av fästingarna dog.

Det här är ett stort framsteg i kampen mot fästingburna sjukdomar – som varje år drabbar tusentals människor. Än så länge är det bara början på testerna men det här kan kan bli en game-changer för alla som älskar att vara ute i naturen men hatar dessa små blodsugare.

Via: Ars technica

Läs mer:

4 gillningar

På sommarstället är där otroligt mycket fästingar. Sonen har rekordet med 11 stycken på en gång och dottern fick en på ögonlocket :blush:

Vår ena katt är en fästingmagnet av rang. Har vid ett tillfälle plockat över 20 lösa fästingar i hans päls. Den andra katten, samma ras och samma färg, får bara en bråkdel liksom tidigare katter vi haft ute i samma skogsområde.

Vad jag förstått är de mediciner man kan ge hundar extremt cancerframkallande men då en hund inte lever så länge hinner inte cancern ställa till med något. Det där får man hoppas att de har ögonen på när man tar fram medicin för människor. Annars kan den typen av långtidseffekter vara lite svåra att se i tester.

1 gillning

Usch, var mer än jag visste om.
Blir inga fler fästingtabletter till min vovve nu :sweat_smile:

Fattar det. Men vill ju inte att vovven ska få cancer när han gått bort..:sunglasses::sweat_smile:

Men alla hundar i min närhet har fått tumörer sista åren som lett till avlivning tycker jag.
Något måste det ju bero på och är ju dumt med ännu en risk.

Hon får ändå bara en fästing varannan sommar så :grin:
Jag brukar dessutom glömma av att ordna det där receptet så kan väl släppa det helt nu sista åren.

1 gillning

Senaste åren har det kommit massor av fästingar i vår gräsmatta, har skogen som granne. Både jag och familjen får flera varje år.
Nu är barnen så vana att de inte är nån stor grej längre.

Åkte på hud borrelia för några år sedan. Gav skum yrsel när man låg ner och vred huvudet snett uppåt, hela rummet börjar snurra. Syntes inte så mycket på huden så tog ett tag innan jag fattade var det var.

2 gillningar

Gäller att följa vaccinationsplanen mot TBE

3 gillningar

Tolkade först rubriken som att man haft goda resultat att döda även människor med pillren.

Men om fästingarna måste bita en människa för att bli dödad av pillret, kan inte människan då hinna bli smittad?

Det är oftast andra bettet som är farligast.
Om vi lyckas döda dom innan det kan vi stoppa flera sjukdomar.

Jag såg helt plötsligt länk nr. 2. Du kanske ska justera den lite..:grin:

Jag bad ChatGPT att ge mig relevanta länkar till artikeln och tyckte var lite kul att den gav mig en morbid serie som har premiär på sommaren - precis som fästingar :grin:

Haha..:crazy_face:

1 gillning