FamiljeiPad

Vi har ett gäng ipads som ligger överallt i lägenheten. Tanken med dem är att man ska kunna plocka upp å läsa nyheter, kolla youtube eller what ever.
MEN eftersom apple i sin visdom inte har slagitpå multiuser på ipad så blir det Fruns applekonto som används på samtliga. Då blir effekten att skickar jag SMS till henne så pluppar det upp i samtliga ipads.

Hur löser vi detta?.

Jag har funderat på att skaffa en mdm lösning som tarbort/döljer messanger på de ipads… men borde ju finns en bättre lösning?

Du kan väl bara stänga av messenger på de enheter du inte vill ha meddelanden på. Eller sätter de på de igen när du vänder ryggen till?

Avaktivera iMessage på dom och avaktivera iMessage i iCloud.

Har försökt det. Tycker mig att den slåspå igen helatiden…

Skapa ett till konto som ni använder för alla delade enheter.

1 gillning

Testat det med på något märkligt sätt slås det på igen

Det är sista utvägen…låter ju dock jäkla dumt

Ja vem är inte nyfiken på dina SMS till frugan. :joy::joy:

Är nog tyvärr bara ett slask AppleId som gäller.

ska testa med MDM innan jag går “nytt apple id” vägen

Har samma dilemma vill dela min nya Ipad med resten av familjen men inte på ett konto utan att man använder sitt apple id eller liknade, men jag gissar att det här är en medveten svaghet av Apple för att alla ska ha sin egna iPad? Har något sat upp en MDM lösing som blev bra ?

//Daniel

Skapa ett familje ID (för de enheter som delas) som håller allt som har med familjen att göra och dela det till familjemedlemmarna för deras "privata" enheter.

Alternativt kan man ha ett konto som man delar till som en familjemedlem och har det på gemensamma enheter.

1 gillning

Stäng av meddelande under iCloud.

Tack för tipset det är nog det som är mest görbart , men inte riktigt ända fram. Lite Ikea känsla på just den delen, bra tänk men inte hela vägen :slight_smile:

//Daniel

1 gillning