Fågelfoton

Har börjat så sakteligen utforskat den ädla konsten av ta fågelfoton. Dels är det nice fritidssysselsättning men också något av de svåraste fotorna man kan ta om man vill att det skall bli riktigt nice. De är små, de rör på sig, de är alltid för långt borta.

För ändamålet har jag en Sony A7R IV med ett Sony FE 200 - 600-lins. Har även en 2x-förstorare till den vid behov men då måste det vara väldigt mycket ljus ute.

Här är min första riktiga fågelbild. Både originalet och den “färdiga”. Inser att jag måste gå ner ännu mer i ISO för att få bort bruset som blir dock.


Originalet


Färdigredigerade

11 gillningar

Den här är jag mer nöjd med :slight_smile:
respektive redigerad


Original


Färdig

8 gillningar


Original


Färdig

7 gillningar


Original


Färdig


Ser fågeln inte lite påkommen ut? Man undrar ju vad den gjort på taket.

10 gillningar

Det är mycket lättare att plåta uppstoppade fåglar. :joy::joy:

Förstått att det läggs ut väldigt mycket mat till dem och att det är hemligheten bakom bra fågelfoton :slight_smile:

1 gillning






Innan jag fick min första iPhone så fotade jag en del fåglar för att lära mig fotografins ädla konst. Blev aldrig riktigt klok på det men kul var det.
Finns det inte en samlingsbok för alla fågelskådare där man ”samlar” sina fåglar?

3 gillningar

Vet bara att en kommunaltjänsteman utreddes för att ha ringt betalsexsamtal när han i själva verkade hade ringt något personsökarsystem för att rapportera udda fåglar…:grin:

3 gillningar

Fåglar är fräsiga






5 gillningar

Snyggt, vad använder du för utrustning?

Den första är tagen med Mate 20 Pro. Resten Canon EOS 1000D med Tamron 70-300.

Har länge suktat efter ett sånt här, får se om det blir lägre att slå till snart

2 gillningar

Den här unga duvhöken är fotad med Tamron 150-600 G1 och en Nikon D7200. Fantastiskt objektiv.

10 gillningar

Det där är en sak som många fågelfotografer inte talar så högt om. Inget jag gillar utan att det ska framgå i bilden.

En Sothöna ruvar i vassen.

3 gillningar

Wow! Riktigt nice!

Tamron 150-600 verkar inte finnas för Sony E Mount va?

Blåmes tagen med Sony A7R IV med Sony FE 200-600 mm och sedan aggressivt beskuren.

Brännvidd: 600
ISO: 1600
F/6,3
1/1000

7 gillningar

@Esse du ska inte ha så långa objektiv du vet ju vad som händer, satsa på fisheye istället. :joy::joy::joy:

Ute i naturen har de ju möjlighet att landa mjukt iallafall.

Gråhäger. Också fotad med Tamron 150-600. Lite beskärning, fick backa istället :slight_smile:

6 gillningar

Kungsfågel. Nikon D750 och Nikon 200-500. Ej beskuren.

5 gillningar