Facebook släpper två nya skärmar för hemmet

Från sajten:
image

Det ska vara enkelt att kommunicera med familj och vänner tycker Facebook. Därför presenterade de två nya enheter för detta under dagen.

Facebook har precis presenterat två nya enheter för videosamtal; Portal+ och Portal Go där den senare är bärbar tack vare ett inbyggt batteri. Vi har sett Facebook lansera hårdvara tidigare även om det var ett par år sedan men nu är det dags igen.

Portal Go

Den mindre av de två enheterna har en 10″ skärm och designen känns delvis igen från konkurrerande produkter. Upplösning på skärmen är 1,280 x 800 och enheten är klädd i grå textil med en 12 MP-kamera med vidvinkellins monterad upptill för videosamtal. Kameralinsen fokuserar automatiskt och följer den person som är framför samt zoomar in vid behov. Självklart finns en fysisk knapp för att täcka för kameran då integriteten ska respekteras.

Facebook Portal Go

Enheten har ett inbyggt batteri som gör det möjligt att flytta runt enheten i hemmet. Portal Go fungerar även som en blåtandshögtalare och har stöd för Spotify och Pandora. Enligt uppgift ska batteritiden räcka till 5 timmars videosamtal eller upp till 14 timmars musiklyssnande (om skärmen stängs av).

Portal+

Den större och dyrare av de två har en 14″ skärm som går att vinkla. Upplösning på skärmen är 2,140 x 1,440 och den har samma kameraspecifikationer som i Portal Go. Även denna har en fysisk knapp för att kunna täcka för kameran.

Facebook Portal+

Båda enheter drivs av Android och en kalender-app ska göra det enkelt att synkronisera med såväl Outlook som Google. Portal Go och Portal+ har även stöd för Zoom, Cisco’s Webex, Bluejeans and GoToMeeting. Under december månad förväntas stöd för Microsoft Teams släppas så den täcker upp de flesta videoplattformar.

Portal Go får ett pris på USD 199 och Portal Plus kostar USD 349 och börjar skickas ut till kunder den 19 oktober. Huruvida de når oss här i Europa återstår att se.

Någon som blev sugen på en Portal Go eller Portal+ eller räcker det med Facebook i mobilen?

Källa: The Verge

Som svar på den sista frågan så räcker det med att inte ha Facebook i mobilen. Inte någon annan stans heller för den delen.
Men säkert fina skärmar men inget för mig.

Frågan är om jag tycker det skall vara lika enkelt för familj och vänner att kommunicera med mig :slight_smile:

1 gillning