Få dina pantpengar via Swish

Från sajten:
image

Att panta är vi väldigt duktiga på här i Sverige och nu blir det även lite lättare att få sin belöning i form av en swish-utbetalning istället för en papperslapp.

På samtliga Pantamera Express-automater går det nu att få sin pant utbetald via Swish om man använder sig av appen “Min Pant”. I skrivande stund finns det 66 Pantamera Express-automater i Sverige och förhoppningsvis kommer antalet maskiner att växa.

Pantsystemet behöver vara fortsatt relevant och smidigt, om vi ska nå målet på en återvinningsgrad på 90 procent. Därför är det viktigt att även utbetalningsmetoderna ligger i linje med konsumenternas behov och förväntningar, säger Bengt Lagerman, vd för Pantamera/Returpack.

Vet du med dig att du har en expressmaskin i krokarna så kan du ladda ned appen på App Store eller Google Play och koppla ihop det med Swish.

Via pressmeddelande

6 gillningar

åhhh så klockrent !!!

1 gillning

Dom här visste jag inte ens fanns, måste testas någon gång

Fint men det är ju i stort sett oanvändbart än så länge, åtminstone i Malmö och tills de stödjer det på alla möjliga maskiner.

I Malmö finns det två (!) sådana maskiner. Båda i varsin utkant av stan, på Sysav. Jag vet hur ni gör men jag åker aldrig till Sysav för att panta :slight_smile:

Samma i Göteborg, finns i utkanter och mest vid ÖVC så tänkte samma sak först. Men sen läste jag att dom har expresspantning, du kan tömma en soppsäck eller två i en binge så sorterar den och löser allt själv. Det kan vara aktuellt för mig när jag åker med pant från företaget tex (som ofta är 2-3 säckar)

Jo, det är kanon men det kan jag göra sedan länge på mina lokala matvarubutiker. Behöver inte åka till Sysav för det heller.

Sjukt smidigt är det att bara häva in alla flaskor och så löser det sig själv. Stå och lägga in en och en är det värsta jag vet. Särskilt när den ofta säger att flaskan inte är giltig, då får man ta ut och in den igen.

Helt enig. Men varför kan man inte få pengarna via Swish på alla deras automater istället för två enstaka på obskyrt avsides lokationer?

Måste ju börja någonstans.:wink:

Kanske är så :slight_smile:

Hur många maskiner har dom? Är all maskiner på varenda affär deras eller finns det många olika leverantörer?

VI får verkligen hoppas alla inför det.

Jag hade gärna sett en funktion i appen som visar var stationerna finns.

Ett år sedan var det samma sak, då med 56 maskiner:

https://www.mobil.se/nyheter/sa-far-du-panten-direkt-till-bankkontot-ny-app-skoter-funktionen

Så på ett år har de startat 10 maskiner?

Hur många sekel kommer det ta att få tusentals maskiner? Panta gör man ju på närmsta matbutiken ofta.

Exakt.

Kanske bra för en del, men jag tror de flesta tar med sig panten när man ändå åker och handlar.
Föreningar som får in extrapengar av pant kanske detta kan vara bra för.

Fast Swish har dom kört i flera månader. Det går inte fort att rulla ut det till vanliga butiker :smiley: