Extra accesspunkt eller en extra router?

På jobbet har jag lite dåligt med WiFi inne på kontoret, irriterande när t e x inte BankId funkar utan jag får slå av WiFi för att kunna använda det. Jag har kabel indraget på kontoret så jag kan koppla in antingen en accesspunkt eller en extra router där inne. Jag har både en router och en UniFi tallrik liggande. Jag antar att tallriken är den bästa lösningen men vill minnas att det var en pina att få den att funka med dess mjukvara. Finns det någon enkel lösning på att få WiFi’t att fungera sömlöst eller är det bara att bita i det sura äpplet och försöka få igång tallriken?

Mina Unifi-AP har bara startat. Jag skulle utan att tveka testa det först. Vad har du för router? Men vi kanske ska tillägga att just nu är det som om en blind leder en döv…:sunglasses:. Någon som kan det härpå allvar dyker nog upp…:+1:

2 gillningar

Jag har Telias router på jobbet, en Sagemcom F@st 5370 som de kallar den.

Det är en extra accesspunkt som du ska ha. Du kan ta en router också men då bör du slå av routern i den och använda den som accesspunkt.
Varför vill du ha kvar Teliaroutern? Det enklaste annars är nog att köpa ett meshsystem.

Det är det ju men känns lite överkurs på jobbet. Använder bara WiFi’t på kontoret till att betala räkningar vilket har funkat bra tidigare men har börjat krångla på senare tid. Kan ju eventuellt kanske flytta på routern, får kolla lite närmre på det i veckan.

Köp samma som du kör hemma så är det ju löst :man_dancing:

1 gillning

Jo så är det nog.

1 gillning

Jag ska köpa ytterligare en antenn så jag har tre

Min här hemma funkar bra nu då jag drog in kabel i frugans lekstuga till hennes dator som var det enda som inte funkade.

vänta nu…vad har du för grejer som bara ligger?. Är det en wifi access punkt och du hqren sladd från befintlig router så är det bara att dra igång den accesspunkten på den sladden. Gen den samma namn och lösen som resten av wifi.

kommer inte fungera klockrent men gott nog.

Jag har en Unifi ap lr tallrik med POE injektor som ligger. Tänkte prova sätta den i switchen på kontoret & sen har jag laddat hem Unifi appen som ska vara betydligt lättare att konfigurera än den programvaran jag hade tidigare i datorn. Det borde ju förhoppningsvis funka, har ju sakerna liggande så inget att förlora på att testa.

3 gillningar

det är exakt det jag skulle rekommendera

1 gillning

Är det en speciell nätverkskabel när man kör POE? Hade bara en tunn Cat 5e men den vill inte tända upp tallriken.

Nej, ingen särskild kabel för det. Du har inte råkat sätta den i fel uttag på poe-injektorn?

Fick igång det, hade 2 tunna kablar som inte funkade. Hittade en kraftigare och då tände den upp. Appen funkade skapligt att konfigurera den med. Strejkade ett par gånger men sen kopplade den upp sig. bra mycket smidigare en programvaran jag hade tidigare.

Så nu återstår det bara att se hur det funkar.

Man tackar och bugar för hjälpen.

5 gillningar