Extra abonnemang enbart för surf på iPhone

Har idag jobbmobil där det ingår 10gb surf. Räcker inte långt.
Kan man skaffa ett e-sim med enbart surf och få detta fungera sömnlöst på en iPhone?
Dvs att surf dras från båda sim-korten eller ett specifikt.

Behovet är alltså att utöka surfmängd med ett e-sim.

kolla med ditt jobb om du för lägga till de o stå för kostnaden själv , dom flesta abonnenter har så man kan lägga till sim med surf , tror dock att man måste ha ”fri” surf på huvud abonnemanget då

Vad jag vet så finns det ingen i Sverige som erbjudr esim med enbart surf, utan ett kopplat huvudbabonnemang.

Kommer inte ihåg hur det är med delning av surfen, men killgissning är att det fungerar och surf plockas av esim. Lita inte på mig dock :upside_down_face:

Vet egentligen inte om det funkar att fixa enbart ett datasim, men jag sitter lite i samma båt som du. Jag har ett jobbabonnemang med 10gb (fysiskt SIM), vilket inte räcker, så jag fixade ett vanligt privat abonnemang med fri surf (eSIM). Jag ringer och SMSar och allt från jobbnumret som är mitt "riktiga nummer" men jag surfar från eSIMet.
Under Inställningar > Mobilnät > Mobildata kan du ställa in vilket SIM kort som skall användas för mobildata, sedan kan du också välja TIllåt växling av mobildata.

3 gillningar

Ska kolla det.
Köpte till 15gb totalt här i veckan. Blev strax över 600 kr :face_in_clouds:

1 gillning

Om du ska fixa ett eget abonnemang, kolla med familj/vänner om du kan haka på något familjeabonneamng, brukar oftast vara billigare att få ett med fri surf då. Vi är tre stycken som delar på ett Tre (pun intended) abonnemang, betalar ca 200kr/mån/person.

Som jag skrev förut, så spelar det ju ingen roll om det extra abonnemanget har ett telefonnummer ändå, om du enbart kommer använda det för data. Du kommer ju aldrig ringa från det ändå, ge inte ut det numret till någon, så kommer det aldrig synas heller och ingen kommer ringa dig på det numret.

1 gillning

Låter som det är dags för arbetsgivaren att se över sitt företagsabonnemang, fasen 10GB är ju extremt lite. Vi har unlimited men cappar alla på 60GB för att sedan kunna släppa på mer på specifika användare om det av någon anledning skulle behövas (vilket det aldrig gör).

Annars är det nog att du får ha ett vanligt SIM-kort till i mobilen, det vill säga ett privat abonnemang med mer surf och ställa in att datan ska användas från det kortet.

1 gillning

Har Chilli eSim så kolla med dom, obegränsat men finns olika nivåer av hastighet istället.

Jag fick 7 GB först, ökades sedan till 10 GB och nu ökade de till 20 GB :nerd_face: Det dryga är att vi inte kan köpa till själva… men nu ska jag väl klara mig ett tag :slight_smile:
(På förra jobbet hade vi 25 GB och det räckte alltid :slight_smile: )

Men det går bra att göra som du vill, jag hade så ett tag men det kortet sitter i iPaden nu istället :slight_smile:

1 gillning

Lustigt att inte företagen kör obegränsat då det inte är så mycket dyrare. Jag antar att ni som har jobb mobil då inte har någon privat? Måste ni vara tiigängliga utanför arbetstiden?

Ja det är lite lustigt :stuck_out_tongue:
Jag har porterat mitt från jobb till jobb, har haft samma nummer sedan jag var 6 år :nerd_face:

Nu fick jag även möjlighet att köra AppleWatchen på jobb-abonnemanget så har jag inget privat alls :slight_smile:

Har inga krav på att svara, tror vi har ett 010-nummer vi kan ge till kunder som vi kan begränsa till att vara aktivt endast under arbetstid, men inget jag använder.
Men jag har inga problem med att det ringer någon då och då, sker aldrig på obekväma tider ändå.
Fått två samtal denna vecka, gick bra att ta båda, har dock fått 100-tals teamsmeddelanden från projektgrupp-chattar :sweat_smile::face_with_hand_over_mouth: Men kul att se att det flyter på i projektet också :nerd_face:

1 gillning

Tänkte mer att är man tillgänglig utanför arbetstiden så är ju obegränsad surf inte direkt orimligt. Använder man sen luren och surfar med i jobbet så borde det ju inte finnas några spärrar.

Jag kör inte egen mobil, inte gjort det sedan jag började som konsult för 12 år sedan.
Har aldrig förväntats svarar utanför arbetstid.
Senaste två-tre åren ringer man knappt kollegerna via mobilnätet, allt går via teams

1 gillning

Policyn är abonnemang med 10gb. Jag är en av få som går över det.
Men de ska se över policyn så jag och en till som går över betalar mellanskillnaden mellan 10gb och 50gb tillsvidare. Det blir 66kr i månaden.
Så nu har jag 50gb istället för 10gb för 66kr per månad.

Majoriteten av min surf bränns privat.

1 gillning

66:- i månaden är väl helt ok.

1 gillning

Väldigt bra. Betalar hellre det och har gratis parkering i stan än tvärtom :sweat_smile:

2 gillningar

Jag sitter ju oftast på kontoret, så har ju Wifi där men de har lite strikt nätverkspolicy så de släpper inte genom min privata mailserver som ligger hos one.com, men även google’s blockar de :sweat_smile:
Så jag kör 5G även på kontoret :slight_smile:

Surfar ju en del för jobbet, typ mailar, skriver och snackar på teams och liite privat då :disguised_face:

2 gillningar

Jag har den omvända setupen på iPhone 12:

  1. Privat abonnemang (eSIM) med liten mängd surf och mitt ”riktiga” telefonnummer
  2. Företagsabonnemang (SIM) med obegränsad surf och ett nummer som bara används i jobbet

Har standardvalet samtal på 1 och mobildata på 2.

Ett problem är att mobildata slutar fungera vid pågående samtal på ”fel” linje. Ser ut som den andra linjen tappar täckning. Så fort samtalet är avslutat hoppar det igång igen.

Någon mer som upplevt problemet?

Har inget abonnemang via jobbet alls. Det togs bort för några år sedan för de som inte "behöver" ringa i tjänsten. Telefoner har vi inte fått de senaste 14 åren och då var det endast gamla "feature phones" som gällde. Gamla chefen morrade ilsket "Leksaker får ni köpa själva" när inköp av telefoner kom på tal. :laughing:

Har privat ett Vimla abonnemang för 110 kr/mån med hela 4 GB data (var 3 GB nyligen). :blush: Det räcker och blir över. :innocent:

2 gillningar

Ja, det där är ett problem. Dock märks det inte om man är på Wi-Fi. Men kan vara rätt störande ibland om man behöver googla nåt under pågående samtal om man är ute någonstans.