Extern mus till iPad När man kör magic keyboard

Kan man ändra inställningarna när man kopplar en extern mus till sin iPad på hur den ska reagera, har kopplat min Logitech MX master till ipaden samtidigt som Magic Keyboard. Men tycker den reagerar lite snabbt i rörelserna samt att rullhjulet vill jag ändra riktning på när jag scrollar. Men kan man ändra endast för den externa musen?

Ja, det går — och eftersom du har både Magic Keyboard och musen anslutna samtidigt får du separata sektioner för dem.

Gå till Inställningar → Allmänt → Styrplatta och mus. När en extern mus är ansluten visas en egen mus-sektion där, skild från styrplattans inställningar:

• Spårningshastighet – dra reglaget åt vänster för långsammare pekarrörelse. Detta påverkar bara musen, styrplattan har sitt eget reglage.

• Naturlig rullning – stäng av (eller slå på) denna för att vända rullhjulets riktning. Även den ligger separat för musen.

Vill du finjustera pekaren mer (storlek, färg, animationer) finns det under Inställningar → Hjälpmedel → Pekarkontroll — där finns även en extra reglage för "Rullningshastighet".

En bonus med MX Master: extraknapparna (tumknappen, fram/bak) kan mappas via Hjälpmedel → Pekarkontroll → AssistiveTouch → Enheter, eftersom Logi Options+ inte finns till iPadOS. Där kan du t.ex. lägga Hem, appväxlaren eller kortkommandon på knapparna.

Sweet! Tack ska testa!

Jag ser inte en egen mus sektion under styrplatta och mus?