eufyCam 3 med 4K briljerar på många sätt

Från sajten:
image

Säkerhetskameror för utomhusbruk är bra på många sätt och hjälper dig att ha koll. Det som är mindre kul är hur de får ström så vad tillför en solpanel?

För mig är det självklart att kunna ha uppsikt över min tomt, hus och trädgård när jag inte är hemma. Därför finns det ett antal säkerhetskameror för utomhusbruk utplacerade på strategiskt valda platser invid mitt hem. Så har det varit i många år och så länge det är smidigt att få ström till kamerorna så klagar jag inte. Genom åren har jag testat ett antal helt batteridrivna utomhuskameror också vilka i sig fungerar bra men problemet är ofta batteritiden. Tillverkaren uppger ofta en viss tid innan de ska behöva laddas men allt detta påverkas av många yttre faktorer. Är det många detekteringar, är det varmt eller kallt ute och tänds den inbyggda strålkastaren ofta eller inte? Ibland är det inte helt lätt att ta ner kamerorna för att ladda batterierna så vilka alternativ finns då?

Vi fick tillsänt oss den helt nya trådlösa säkerhetskameran eufyCam 3 som har specifikationer som lämnar många konkurrenter i kölvattnet. Det som sticker ut mest är upplösning på 4K men framförallt den inbyggda solpanelen som ska lösa batteriladdarproblemet. Jag har nu testat eufyCam 3 i någon månads tid och gillar den skarpt faktiskt!

Det här är eufyCam 3

Nya eufyCam 3 kommer utan abonnemang och det framgår klart och tydligt på förpackningen att det är 4K som gäller i kombination med en integrerad solpanel på säkerhetskameran. Det är alltså inte tal om att behöva ett abonnemang för att få åtkomst till kamerans många funktioner utan dessa finns där från början. Intelligensen på kameran sköts av BionicMind AI som ser till att göra skillnad på det som rör sig framför kameran och då hanterar detta därefter. Detta kamerapaket använder sig av den senaste basstationen från Eufy vilken vi återkommer till.

eufyCam 3

I förpackningen för eufyCam 3 finner vi en hel del faktiskt. Utöver de två trådlösa säkerhetskamerorna och basstationen så medföljer det det en strömkabel samt adapter till hubben och en nätverkskabel som ansluts till din router eller switch. Fästen för kamerorna, skruvar och pluggar till dessa och återställningsverktyg och lite dokumentation samt en klisterdekal som upplyser om att övervakning sker. Dessutom finns det en USB C-kabel för uppladdning av kamerorna innan de monteras.

eufyCam 3

De två trådlösa säkerhetskamerorna är gedigna och ger ett kvalitetsintryck. Bra tyngd och relativt stilren utformning. Upptill ser vi de integrerade solpanelerna som tar hand om laddningen av kamerorna. Framtill syns kameralinsen och LED-dioderna som används för att lysa upp området framför vid behov.

eufyCam 3

Det är en rejäl solpanel som finns upptill på kameran vilket innebär att man det är solen som ska stå för energin på denna. Skulle du bo i totalt mörker eller om det behövs mer energi i batteriet under de mörkare tiderna på året så finns det som sagt möjlighet att ladda upp via USB-C också. Det inbyggda batteriet är för övrigt på 13.000 mAh vilket räcker en del.

eufyCam 3

HomeBase S380 är namnet på den nya basstationen som till skillnad mot den äldre HomeBase 2 har plats för en extern hårddisk där inspelat material kan lagras. Bredvid finns kamerorna sedda från över- och undersidan. Undertill finns högtalaren som gör att det går att prata med en eventuell inkräktare och be denna dra dit pepparn växer.

eufyCam 3

När luckan som finns upptill på HomeBase S380 lyfts av syns det dedikerade utrymmet för hårddisken. Själva luckan är enkel att få loss och kräver ingen ansträngning från din sida. Den inbyggda lagringen på 16 GB räcker för att lagra inspelade klipp för 3 månader.

eufyCam 3

Installation av eufyCam 3

Att installera eufyCam 3 är något som sker i olika steg. Först installeras basstationen HomeBase S380 vilket i sig inte är några konstigheter. Säkerställ att rätt version väljs i appen och följ sedan instruktionerna. Jag har sedan tidigare ett antal olika säkerhetskameror från Eufy så jag lägger till dessa nya i mitt hem. Basstationen kopplas in med ström- och nätverkskabel.

Anslut därefter din mobiltelefon till samma nätverk (om det så att du har flera olika nätverk i hemmet) som basstationen anslutits till. Klicka på synk-knappen baktill och därefter bekräftas installationen.

Därefter kan du välja att lägga till familjens ansikten så att dessa känns igen av den inbyggda AI-funktion i systemet. Nu är det dags att installera själva kamerorna vilket är en enkel historia. Tryck på synk-knappen baktill när kameran är i närheten av basstationen.

Välj sedan var kameran ska placeras och innan den monteras upp på plats så ladda batteriet helt med den medföljande USB C-kabeln.

Laddningen med kabel sker genom att lirka upp det lilla plastlocket på baksidan av kameran. När batteriet är fulladdat är det dags att välja plats för kameran och montera denna. Säkerställ att den placeras på en rimlig höjd så att den helst inte är nåbar från marken men också så att rörelsesensorn har möjlighet att detektera det som dyker upp framför kameran.

Användning av eufyCam 3 i vardagen

Som jag nämnde tidigare så har jag ett antal olika säkerhetskameror utplacerade runt om mitt hus för att hålla koll på trädgården och vem som kommer och går. Ett antal av dessa är fast anslutna med elkabel och inget jag flyttar på i första taget så länge de fungerar som de ska. Ett par stycke sitter under kanten på taket, både på fram- och baksida och dessa är i nuläget batteridrivna. Eftersom eufyCam 3 fungerar optimalt med solljus så valde jag att installera en på en stolpe invid min grillplats där den håller koll mot altanen och en av ingångarna till huset.

eufyCam 3

Själva monteringen går snabbt, två skruvar och sedan träs själva hållaren utanpå och spänns fast och därpå skruvas kameran fast. Väl på plats sitter kameran stabilt och är det är enkelt att vrida denna för att få optimal täckning av det område som ska övervakas.

eufyCam 3

Stolpen befinner sig i söderläge så kameran lär inte ha några problem med att kunna ladda batteriet där den är monterad. Med en plan yta upptill så samlas vatten och snö ganska enkelt vilket kan vara något att tänka på, åtminstone om du bor i område där snön ligger längre än här i Skåne. Kapslingsklassen är IP67 så den tål både regn, snö och annat som herren vill ge oss från ovan.

Den andra av de två kamerorna valde jag att montera så att den täcker vår huvudentré och lite av vår garageuppfart. Men, här sitter inte kameran i ett läge där den får direkt solljus förrän sent på eftermiddagen (sommaren) så en del av testet blir att se om den dos av dagsljus som träffar är tillräcklig för att hålla kameran igång. Enligt uppgift så ska det räcka med 2 timmars dagsljus för att hålla kameran fullt laddad.

eufyCam 3

Som synes på bilden ovan så sitter kameran under “tak” och är då inte direkt utsatt för väder och vind som den andra kameran. Detta är ett norrläge så det ska bli intressant att se om hur det går med batteritiden jämfört med kameran som är i söderläge.

eufyCam 3

I appen finns det en mängd inställningar för kameran vilket uppskattas. Det som jag uppskattar än mer är att funktionerna int kräver något extra abonnemang eller annan tjänst för att kunna användas optimalt. Möjligheterna att fixa till detta utifrån eget behov och tycke är många vilket riktigt bra.

Själva appen hanterar inställningarna på ett bra sätt. Logiken finns där och det går hyfsat enkelt att navigera runt bland de många inställningarna. Ibland är detta inte självklart hos alla som tillverkar säkerhetskameror.

Har du bekanta eller andra i familjen som behöver ha åtkomst till kamerorna så kan detta lösas genom att bjuda in dem till appen. För basstationen framgår hur mycket av det inbyggda minnet på 16 GB som finns kvar. Behövs mer så går det som sagt var att lägga till en hårddisk i basstationen som då rymmer betydligt mer inspelningar.

För dig som undrar över storleken på kameran så har jag här lagt eufyCam 3 bredvid en Arlo Pro 4 Spotlight Camera. Kameran från eufy är lite längre och kortare på höjden så den sammantagna volymen är nog mer eller mindre densamma.

eufyCam 3

Så här ser det ut om man jämför ovanifrån där Arlo kameran är något bredare.

Hur ser det det då ut bildmässigt med en upplösning på 4K? Riktigt bra måste jag säga och tittar jag på de olika bilder jag tagit så är detaljerna bra, även ut i kanterna vilket inte alltid brukar vara fallet.

eufyCam 3

eufyCam 3 har ett upptagningsfält om 135° vilket täcker upp bra. Viss fiskögeeffekt blir påtaglig men långt från som hos andra kameror jag testat vilket är bra. Färgerna är bra med tanke på att vädret är som det är i Skåne just nu, dassigt och livlöst – vädret alltså!

eufyCam 3

 

Framåt skymningen så tänds utomhusbelysningen och även då fortsätter kameran att visa färgerna men när mörket smugit sig på så blir det ändå bra bilder där detaljer kan urskiljas trots att det är mörkt utomhus.

För den kamera som håller koll på huvudentrén så framträder även detaljer bra här tycker jag. Snön som föll ligger traditionsenligt kvar i 1 dag vilket det är lag på här i Skåne.

eufyCam 3

Färgerna är bra trots det dassiga vädret och linjerna i plattläggningen är raka men en viss distorsion kan skönjas i kanten på bilden vilket är acceptabelt.

eufyCam 3

Vid inzoomning går det också att utläsa registreringsskylten på bilen om än med viss oskärpa. Avståndet från kameran till bilen uppskattar jag till ungefär 10 meter.

eufyCam 3

Framåt kvällen kan jag ha fortsatt översikt över det som händer framför entrén till huset och en fördel med en kamera placerad här är att eventuella paket som levereras syns.

eufyCam 3

När mörkret gjort sitt intåg blir det lite mörkare toner i bilden men det går trots detta att urskilja det lilla trappsteget och var garaget slutar.

Klipp som spelats in tidigare är lätta att nå via appen och ger en bra överblick över det som spelats in. Bara att klicka på tumnagelsbilden och sedan se klippet. Från överblicksvyn kan klippet då laddas ner, delas eller tas bort. Det finns också ett val för att låta eufy ta del av klippet som ni kan se nedan.

Detta kan vara bra att känna till, inte minst med tanke på din integritet. Just detta har varit en diskussion under senaste veckan då det upptäcktes att viss data var åtkomlig som enbart skulle hanteras lokalt. Eufy har förklarat hur det ligger till via officiell kommunikation och enligt dem är det tumnagelsbilder som skickats i notiser till användarna via en krypterad server hos AWS (Amazon Web Services). Oavsett vilket så behöver detta fixas eller förtydligas från företaget så att användarna vet vad som gäller. För egen del så finns det inte så mycket från min sida att visa upp som kan intressera andra men det är givetvis upp till var och en att bestämma.

Recension: eufy eufyCam 3

Fördelar

  • Upplösningen på 4K ger bra bilder
  • Lättinstallerad och snabbt att komma igång
  • Integrerade solpaneler är guld värt
  • Många inställningsmöjligheter
  • Stabil drift
  • Möjlighet att lägga till hårddisk i basstationen
  • BionicMind AI håller koll på vem som kommer och går

Nackdelar

  • Basstation krävs
  • Begränsade möjligheter i Google Home
  • Inget stöd för Apple Home

Detaljer

Tekniska specifikationer eufyCam 3:

  • Upplösning: 4K
  • Batteritid: 1 år på en laddning, livslångt med Forever Power
  • Integrerad solpanel: Ja
  • AI: Face Recognition + Human Detection + Vehicle Detection + Pet Detection
  • Lokal lagring: Inbyggt 16 GB EMMC, 3 månaders lagring
  • Utbyggbar lagring: Ja
  • Spotlight: Ja
  • Synfält: 135°
  • Manipuleringsskydd: Ja
  • Månadskostnad: Nej
  • Basstation: HomeBase 3

Rekommenderat pris för eufyCam 3 ligger kring 5990 kronor. Vill du läsa mer om eufyCam 3 kan du göra det här.

Sammanfattning

Jag har använt kameror från Eufy under ett par års tid nu och har varit nöjd med dessa så långt. Inte minst med tanke på att de haft stöd för Apple Home vilket är det som mitt smarta hem styrs av för det mesta. Med eufyCam 3 får jag dock göra avkall på stödet för Apple Home men uppskattar trots detta vad kameran levererar i form av skarpa bilder och inte minst det minskade behovet av att behöva ladda upp batterier i tid och otid. Sedan kamerorna monterades upp i söder- och norrläge så är skillnaden i procent enbart minimal, den i söderläge som får direkt solljus visar fortfarande på 100 procent batteri medan den i norrläge som inte får direkt solljus visar 90 procent kapacitet vilket får anses vara riktigt bra. En del av mina andra trådlösa kameror kan inte uppvisa dessa siffror speciellt länge efter att de laddats upp. eufyCam 3 kan med andra ord bli för villaägaren vad robotgräsklippare blev då den också förenklade vardagen. Att det sedan finns många inställningsmöjligheter som inte kräver ett abonnemang är också ett stort plus.

Betyg: 4 / 5

Teknikveckan rekommenderar!

Galleri

eufyCam 3
eufyCam 3
eufyCam 3
eufyCam 3
1 gillning

Jätte bra säkert förutom att deras "local storage" inte är riktig local storage.

1 gillning

Sharing is caring :wink:

1 gillning

Haha sant. Kul att jag fick pappa att köpa Eufy tidigare i år. Egentligen så tror jag det inte spelar sån stor roll faktiskt. :slight_smile:

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig ha Eufy för övervakning på tomten utan att bry mig, men alla kanske inte känner så. :face_with_hand_over_mouth: :innocent:

Känner nog samma här, men tänkte satsa på Unifi då jag redan har det mesta på plats för lagring och PoE :slight_smile:

Jag har HIKVision hemma som haft sina problem med molnet. Men jag har enbart lokal lagring. Allt är spärrat på det nätverket. :slight_smile:
Unifi är fina produkter, det har lyckats bra med deras "prosumer" läge på marknaden. Jag håller faktiskt på att byta ut till Unifi från deras Amplifi produkter. :slight_smile:

1 gillning