EU vill inte att Apple Pay ska vara enda sättet att betala med iPhone

Från sajten:
image

Apple fortsätter att bli anklagad av EU för att bryta mot antitrustlagar och senaste tjänsten som anklagas är Apple Pay.

EU vill nu se till att det blir ändring på att kontaktlös betalning med NFC-chippet endast fungerar med Apples egna tjänst Apple Pay på iPhone. EU ska nu inleda en utredning i saken för att se om Apple ska tvingas öppna upp för andra företags betaltjänster.

Om utredningen visar att Apple bryter mot antitrustlagarna i EU så väntar höga böter för teknikjätten. Apple har ännu inte gjort något officiellt uttalande angående de nya anklagelserna från EU.

Via: Appleinsider

EU gillar regleringar.

1 gillning

Nja, det är väl så att politiker gillar regleringar. Hur ska de annars få bestämma någonting?

1 gillning

Bestämmer man om specifikt den här saken eller kommer det att gälla alla tillverkare? Reglerna måste ju vara samma för alla känns det som.

Generellt kan jag känna att bestämmer man en sån här sak om ett ekosystem måste det gälla alla branscher, så tex Tesla tvingas öppna sitt laddnätverk för elbilar av andra märken.

1 gillning

Visst gör de:

Från sajten:
image

EU-kommissionen har begärt mer information från Apple om betaltjänsten Apple Pay avslöjar Reuters.

Förra året så anklagades Apple av EU för att begränsa konkurrenternas tillgång till NFC-chippet i iPhone. Det här gör det än så länge omöjligt för tredjepartsutvecklare att skapa konkurrerande betaltjänster som är lika smidiga.

EU ska nu ha bett Apple om mer information i ärendet. Det här kommer bara tre månader efter att Apple fick försvara sig i en utfrågning om Apple Pay. EU-kommissionen har avböjt att avslöja exakt vad för information som efterfrågas.

Via: Omni

Egentligen inget problem, för mig, jag kan ju fortsätta att bara använda Apple Pay. Skulle även vilja ha möjlighet att stänga av tredjepart att få tillgång till NFC om EU får igenom detta, då jag ser det som en säkerhetsrisk.

Heja EU! :eu:. Blir intressant se vad de kommer fram till. Det var ju på tapeten i australiska parlamentet för ett par år sedan, men verkar inte ha resulterat i några krav på Apple att öppna upp NFC-chippet för konkurrenter då?

Jag är jättenöjd Apple Pay-användare sedan första dan det kom till Sverige 2017. Men jag tycker det skulle vara jättebra om t.ex Swish, eller ännu hellre en framtida Riksbank e-krona kunde föras över direkt mellan mobil till mobil. Som det är nu antar jag en sådan applösning kan utvecklas i Sverige, men bara för de med android-mobiler?

1 gillning

Jag undrar bara om det kommer att gälla fler aktörer. Att kunna köra Apple Pay på Garmin eller varför inte en NFC-ring hade ju varit coolt.

2 gillningar

Vad är det för säkerhetsrisk du tänker på?

Att kunna switcha genom att nudda telefonerna skulle vara smidigt. QR koden finns men vet många om den funktionen?

Om andra aktörer får tillgång till iPhones heligaste öppnar det upp för säkerhetshål.

Vad är heligt med NFC? En öppen standard.

Kan du ge några konkreta exempel?

Fast de får ju redan tillgång till NFC om de är en reseapp. Det går att blippa iPhone i kollektivtrafiken i flera länder. Sedan valde tyvärr SL en idiotisk lösning med QR-kod.

Tror även att BankID använder NFC för att blippa ID-kort eller pass i nya verifieringslösningen.

Precis, fler funktioner ger fler möjligheter till sårbarheter. Ibland blir man lite trött på EU byråkrati.

1 gillning

Vad blir sårbart?. Har du några exempel?

Nä, jag är ingen hacker.
Fast det är ju ganska logiskt att ju fler ingångar en pryl har desto fler möjligheter finns det till intrång.
Därför Apple erbjuder ”låst läge” som stänger av många fungerar och gör telefonen mycket svårare att manipulera.

1 gillning

Så ditt svar är: Det bara är så.