Antalet paket som regnar ner över vårt avlånga land från e-handelssidor som Temu, Aliexpress och Shein blir allt fler, och nu tittar EU på att införa en särskild skatt.
TV4 Play har nyligen släppt en dokumentär med titeln Sanningen bakom Temu, där vi får följa en journalist som beställde en mängd olika produkter från Temu. Dessa produkter granskades sedan av experter för att undersöka om de verkligen var så säkra som Temu påstår. Föga förvånande visade det sig att många produkter innehöll höga halter av skadliga ämnen och hade falska intyg för olika certifieringar, trots Temus påstående om noggranna kontroller av allt som säljs på deras plattform.
EU utreder nu möjligheten att införa en skatt för kinesiska e-handelsjättar. Detta beror på att antalet paket som skickas har ökat markant i hela EU, samtidigt som många av produkterna inte uppfyller miljö- och säkerhetskrav. Hur skatten kommer att utformas, eller om den ens blir verklighet, återstår att se.
Vi kan starkt rekommendera att se dokumentären på TV4 Play. Efter att ha sett den blev undertecknad ganska avtänd på att beställa fler saker från dessa plattformar med tanke på hur mycket skit produkterna faktiskt innehöll.
Tycker hellre att det borde bli krav på att företagen måste ha en representant i Sverige och då behöva ta ansvar för att produkterna uppfyller CE-märkningen m.m.
Jag trodde inte folk handlade där så mycket längre. Det är ju bara skitprodukter, klädstorlekarna passar ju Teskedsgumman. Då de införde frakt och förbetalda skatter var väl inte priserna så attraktiva längre.
Sen beställde jag faktiskt tryckknappar till KIA's fjärrkontroll åt en kund. Såldes bara i 3 pack för 30 SEK inkl frakt så jag räknar med 3 veckors gisslan hos Postnord och sen vill de väl ha en hundring till.
Fast en grej, det blir svårt att hitta grejer till radiostyrda bilar då.
Jag har alltid handlat i Sverige för att jag föredrar det men det verkar bara vara jag för numer har nästan inga hobbybutiker något hemma och resten är borttaget ur sortimentet.
Är jag ensam i världen att vilja handla i Sverige eller Europa iaf för dubbla priset?
Går det inte att få in importförbud för hela EU för leverantörer som ertappas med falska intyg, certifieringar, piratkopior med mera? Det är ju rena lagbrott och bevis på att man är en oseriös aktör.